Många köade i kylan istället för att utnyttja resegarantin.

Missad resegaranti i trafikkaoset

Många har missat SL:s resegaranti i de senaste dagarnas trafikkaos. Alla känner inte till att man kan ta taxi eller något annat färdmedel och skicka kvittot till SL, om man riskerar att bli mer än 20 minuter sen. 

Hundratusentals människor har väntat i timmar på överfulla ersättningsbussar eller till slut fått ta ta iskalla promenader för att komma till jobbet och hem igen under de senaste dagarna snökaos som stoppat en stor del av kollektivtrafiken och fjärrtågen.

Den som riskerar att bli mer än 20 minuter sen på grund av störningar i lokaltrafiken - tunnelbana, pendeltåg eller buss - kan fylla i en så kallad resegaranti, som ska finnas i spärrarna och på bussarna och skicka den till SL tillsammans med kvittot för taxin, eller på vad det kostat att åka med egen bil.

- Man kan ta ut en broschyr antingen i spärrar eller på bussar eller SL-center, eller på SL:s hemsida sl.se och där fyller man i varför resan inte har fungerat och hur man hade tänkt åka och hur man har åkte i stället och så skickar man med kvitton på hur mycket man varit tvungen att lägga ut och så får man ersättning från SL på upp till 800 kronor för sina utlägg, säger Gisela Poellinger, som är pressekreterare på SL.

Tre månader har man på sig att begära ersättning av SL. Och trots att det varit svårt att få tag i taxibilar - väntetiderna har varit upp till flera timmar på grund av att det helt enkelt inte funnits tillräckligt många, så räknar SL med att få betala ut stora summor till sina resenärer för de senaste dagarnas trafikkaos.

- Det kommer säkert att bli väldigt väldigt mycket mer än förra året och då handlade om nästan åtta miljoner kronor som vi betalade ut i resegaranti och då var det knappt 30 000 människor som fått sin resegaranti beviljad.

SL:s garanti har fungerat hela tiden, medan SJ, som har hand om fjärrtågen, ville sätta sin garanti ur spel under de värsta kaotiska dagarna. Man kunde inte ta ansvar för det extrema vädret sade man, men igår hade snöläget förbättrats och garantin började gälla igen.

SJ:s restidsgaranti innebär att resenärer som blir över en timme försenade får 25 procent tillbaka på biljettkostnaden. Den som blir över två timmar sen får 50 procent av biljettkostnaden och när tågen inte går alls får man alla pengar tillbaka.

Man kan också få ersättning för telefonsamtal, mat och hotell om man är tvungen att övernatta någonstans på grund av att tåget blev försenat eller inte gick.

Reporter: Jenny Hallberg

Publicerat 2010-02-24

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".