Handelshinder på EU:s inre marknad

Många svenska företag upplever hinder på EU:s inre marknad, trots att dess syfte är att underlätta för företag att importera och exportera mellan länderna utan tullar och byråkratiska hinder. Det framgår av en undersökning som Kommerskollegium gjort bland 800 företag.

Det är inom tjänstesektorn hindren är störst och vart femte företag upplever problem. Det är det en överraskande stor andel, säger Lena Johansson generaldirektör för Kommerskollegium, den myndighet som sysslar med internationella handelsfrågor.

-Ja, det är mycket på en marknad som är gemensam och där handelshindren ska vara borta i huvudsak, men det är ganska mycket på en marknad där fri rörlighet ska gälla för handel med varor och tjänster.

Tjänstesektorn har störst problem med regler och det gäller också offentlig upphandling, när en stat eller kommun ska köpa varor och tjänster från ett annat EU-land. Och det hämmar konkurrensen, säger Lena Johansson på Kommerskollegium.

- Vi har ju nyligen tagit ett nytt tjänstedirektiv inom EU som trädde i kraft i slutet på förra året.Det var med tanke på att tjänstemarknaden har legat efter när det gäller att bli gemensam. Ändå är det förvånande att så mycket som 40 procent av företagen anser sig inte ha samma möjligheter att sälja tjänster som nationella företag.Och det är mycket. Det är tjänstehandeln som fortfarande är det stora problemet.

Byggbranschen och livsmedelsbranschen klagar mest här.

När svenska företag i övrigt rangordnar problem med handel på den inre marknaden, så handlar det också om språksvårigheter, kulturella skillnader och att den svenska kronan med de valutarisker som andra euroländerna uppfattar det, blir en del av handelshindren.

På grund av kvarvarande handelshinder så kan det vara många svenska företag som avstår från att satsa på export, säger Lena Johansson.

- Dels är vi bekymrade över att det är så många som fortfarande tycker att de har problem och det finns hinder. Och framför allt att de anser att de måste anpassa sina produkter trots att grundidén med den inre marknaden är att har man sålt och fått en produkt godkänd i ett land så får den säljas i princip över allt. Det är effekten av det här som är det problematiska, å det finns en stor potential för svenska företag som inte utnyttjas.

Hur ser man i andra EU-länder på dessa handelshinder länderna emellan, Ja, det vet vi inte säger Lena Johansson på Kommerskollegium.

- Vi har faktiskt tittat oss omkring om det finns andra som gjort liknande undersökningar, men vi har inte mycket att jämföra med i andra länder.

Reporter Göran Löwing

Publicerad: 2010-04-28

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista