Janne Sundling skärskådar valrörelsen ur PR-perspektiv.

Alliansen vann även valets PR-kamp

Den borgerliga alliansen lyckades med sin valstrategi, medan de rödgröna blev otydliga och rådvilla. Det säger journalisten och författaren Janne Sundling, som nyligen kommit ut med en bok om politisk marknadsföring: "Rösta! Om PR, prylar och påverkan".

Inför arbetet med boken träffade Janne Sundling den dåvarande moderata partisekreteraren Per Schlingmann i början av 2009. På många sätt blev valrörelsen som Schlingmann då vill ha den, säger han.

- Det blev ungefär som han hade planerat för. Så han la upp en skicklig strategi och följde den. Sedan hade de tur också naturligtvis med tanke på hur ekonomin utvecklades.

Greklandskrisen och återhämtningen i den svenska ekonomin spelade den borgerliga alliansen i händerna, säger Janne Sundling, men det var också en skicklig marknadsföring som gjorde att valet till stor del handlade om ifall man hade förtroende eller inte för den sittande regeringen.

De rödgröna däremot misslyckades med mycket och blev defensiva genom nästan hela valkampanjen, säger Janne Sundling. Han stämmer in i kören av kritik som riktats mot framför allt Socialdemokraternas annonskampanj, med röda tummar som pekade upp och ned och som visade på vad som var dåligt med de borgerliga och skulle bli bra med deras politik.

- Ser man bara till det här med affischer och så, det yttre uttrycket, så tycker jag nog att det var rakt igenom dåligt. Men strategiskt: det är alla överens om, de gjorde en jättebra sista vecka, men det är så dags att toppa formen och toppa laget den sista veckan, då är ofta alldeles för sent. Jag tror att man kan se på framför allt Socialdemokraternas kampanjer. De grovskissades upp före nedgången för de rödgröna. Lite vanskligt är det att lägga fast en strategi och sedan inte kunna ändra på den, säger han.

Enligt Janne Sundling lyckades aldrig de rödgröna parera den nedgång i opinionen som följde på deras gemensamma vårmotion i maj, då mer och mer - inte minst av medierapporteringen - började handla om Socialdemokraternas kris.

En annan erfarenhet från valrörelsen, säger Janne Sundling, är att gammelmedia - alltså tidningar, radio och teve - lyckades vara väldigt tongivande i valrörelsen, tvärtemot förutsägelserna om att de spelat ut sin roll. Det motsatta kan man säga om de så upphaussade sociala medierna, anser han.

- Det här exemplet med Emilie Holmquist, som tar upp fallet med sin mamma sista veckan, det är ett lysande undantag. I övrigt är det väldigt få exempel där man kan spåra att de fick den betydelse som alla snackade om att de skulle få före valet. Men möjligtvis kan vi se en större betydelse i Sverigedemokraternas framgång, att de faktiskt använde nya verktyg på ett mycket bättre sätt än de gamla partierna gjorde.

Hur då?

- Inte minst för att organisera sig. Och sedan har det legat ute och bevakat diskussioner på nätet och lagt sig i dem. De har varit duktigare på nätjobbet än många av de gamla partierna.

Många gillar att racka ned på de politiska kampanjerna - som den här gången, inspirerad av Obamas presidentvalskampanj - också inkluderade en hel del dörrknackning. Men Janne Sundling tycker att partiernas marknadsföring på det hela taget fungerar bra.

- Ta nu bara att vi ser att valdeltagandet gick upp, och att vi har ett extremt högt valdeltagande jämfört med många andra länder. Det visar ju ändå att partierna och demokratuin lyckas på något sätt. Man når fram till folk och får dem att gå och rösta. Det är klart att det är en framgång, också för maknadsföringssidan, säger journalisten och författaren Janne Sundling.

Reporter: Anders Ljungberg, SR International. Publicerat 2010-10-06.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".