Svenska bilar består till stor del av utländska komponenter, visar Kommerskollegium i en ny rapport. Foto:Mark Earthy/SCANPIX.
NY RAPPORT

En stor del av svenska exporten är importerad

1:51 min

För svensk exportindustri har begreppet "Made in Sweden" alltid stått för kvalitet. Men hur mycket av den svenska exporten som egentligen är svensk kan diskuteras. Kommerskollegium har gjort en analys av exportens innehåll. Hur svensk är till exempel en bil från Saab eller Volvo?

Det är mycket, säger Henrik Isakson, som är en av analytikerna bakom rapporten.

– När det gäller motorfordonsindustrin så utgörs ungefär hälften av den sektorns export av importerade insatsvaror och insatstjänster, säger Henrik Isaksson.

En Volvo från Göteborgsfabriken är alltså halvsvensk. Den svenska totala exporten utgör hälften av BNP, bruttonationalprodukten. Men tar man hänsyn till att en tredjedel av exporten utgörs av importerade varor, så minskar värdet av nettoexporten till 31 procent.

– Konsekvensen blir att man överskattar exportens betydelse och att man samtidigt underskattar importens betydelse och missar att de två hänger intimt samman, säger Henrik Isaksson.

Fragmentisering är ett uttryck i sammanhanget, och betyder att svenska företag idag köper och tillverkar allt fler delar och insatsvaror utomlands. Man kunde tro att denna import till stor del skulle komma ifrån lågkostnadsländer som Kina och andra asiatiska ekonomier. Men 85 procent av importen till svenska exportföretag kommer istället från högkostnadsländer i vår närhet.

– Ja, lågkostnadsländer som Kina har just låga kostnader. Så även om det är en stor volym därifrån så blir det i värde ganska lite. Den största leverantören till Sverige av insatsvaror och insatstjänster är Tyskland. Sedan kommer Norge, och Kina långt därefter.

Den svenska tjänsteexporten är också klart underskattad, enligt Kommerskollegiums rapport. Den utgör hela 36 procent av exportens värde. Och det borde få konsekvenser för handelspolitiken.

– Internationella förhandlingar om liberaliseringar av varor bör föras parallellt med liberaliseringar av handel med tjänster. För det hänger intimt samman. Och tjänster är viktigare än vad vi tror, säger Henrik Isakson, en av författarna till rapporten Made in Sweden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista