Projektet First, First Independent Responder Safe Transfer, kan rädda många personer samtidigt i flottar. Bild: Adam Ihse/Scanpix

Mångdubbelt fler kan räddas vid fartygshaverier

"Det är testat hur många gånger som helst"
2:59 min

Under måndagen och tisdagen ska myndigheter, sjöräddningsorganisationer, redare och fackliga organisationer från ett 100-tal länder försöka komma överens om hur nya internationella regler tillsammans med ett svenskt system ska kunna rädda passagerare vid stora färjehaverier. Mångdubbelt fler personer än i dag skulle kunna räddas per timme, säger Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström till SR International.

Senast var det det italienska kryssningsfartyget Costa Concordia som i januari i år havererade utanför den italienska kusten, där över 30 personer omkom. Alla minns också Estonias haveri 1994 i Östersjön, då 852 människor dog och bara 137 kunde räddas.

Sedan dess har forskningen försökt hitta lösningar på hur man effektivare ska kunna rädda människor som lämnat ett fartyg, och hur man ska få upp människor ur vattnet till fartyg som kommit till undsättning. Helikoptrar kan bara bärga 6-8 personer i timmen. Det krävs andra lösningar för att få upp kanske 2000 personer eller fler till räddande fartyg.

För att det ska fungera måste det införas nya internationella standardregler för hur utrustningen på fartygen ska se ut. Evakuering av passagerare från ett förlisande fartyg fungerar som regel i dag. Problemet är att få upp passagerare som hamnat i vattnet.

Rolf Westerström är vd för Sjöräddningssällskapet och en av initiativtagarna till den internationella konferensen, som hålls i Göteborg. Här i Sverige har man tagit fram och testat lämplig utrustning, berättar han.

 – Vi har nu tillsammans med Chalmers och färjan Stena Jutlandica  i många år testat ett system där vi byggt små lättare räddningsbåtar, tillsammans med en kranutrustning. Vi har testat i väldigt hårt väder- samma väder som under Estonianatten. Utrustningen kan lyfta 40 personer i en flotte ganska fort ombord,  och kan få kanske 300- 400, upp till 500, ombord per timme . Det är helt andra siffror än tio per enhet, säger Rolf Westerström.

– Efter ett par tre varv runt olycksplatsen sjösätts flottarna. Skulle de vara lyftbara tillbaka ombord  och godkända, så är det bara  att lyfta tillbaka på den räddande enheten. Det är testat hur många gånger som helst med Sjöräddningssällskapet, Chalmers och Stena Jutlandica. Det är ett fungerande system.   

Vad som krävs för att få räddningssystemet att bli etablerat är bland annat att FN:s sjöfartsorganisation IMO i London beslutar om ett regelverk för detta, vilket är konferensens syfte i Göteborg.

– Jag tror att vi kan komma med direkta förslag som vi kan lämna in till IMO i London, och säga att det här tycker vi ni ska ta till er och implementera så fort som möjligt, säger Rolf Westerström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".