Västtrafik och Skånetrafiken har båda sett nästan halverade biljettköp sedan systemet med sms-biljetter förändrades i början av februari. Foto: Tomas Oneborg/SvD/Scanpix.

Sms-biljetterna hade inte behövt förändras

"Det är många som tycker att det var bättre innan. Det var ju enklare då."
3:21 min

Sedan den 1 februari kan man inte genomföra sms-köp i Sverige utan att registrera sig, och sedan dess har både donationer och sms-biljetter minskat drastiskt. Förändringen har lanserats som en följd av en ny lag mot penningtvätt, men Nicholas Rundbom, pressansvarig för mobilitetstjänster på Telia, medger att det hade varit både möjligt och lagligt att fortsätta med det gamla systemet.

– Teoretiskt sett kunde vi fortsatt och uppfyllt de nya lagkraven. Utan det här låg lite i tiden. På sikt kommer det ställas andra krav på mobila betalningar. Man kommer vilja använda det till flera olika produkter och tjänster och att ha lite mobila betalningar kvar, det vill säga sms-tjänsten hos oss, och en separat verksamhet som har en mobil plånbok som möjliggör att man kan betala i butiker eller på nätet. Det kändes inte vettigt, säger Nicholas Rundbom på Telia.

I början av februari slutade teleoperatörerna att godkänna betalningar via sms och hänvisade istället till deras nya betaltjänst Wy wallet. Det innebar att företag som tidigare använt sms-betalningar tvingades att använda den nya betaltjänsten eller komma på nya sätt att ta betalt. Sedan dess har såväl olika välgörenhetsorganisationer som kollektivtrafiken runtom i landet sett kraftiga minskningar av sms-köp.

Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik i Göteborg, säger att de sålt ungefär hälften så många sms-biljetter under februari månad och menar att många resenärer tyckt att det var lättare förr.

– Det har klart varit ganska mycket reaktioner på att det blivit krångligare, samtidigt så är det väldigt många som uttrycker att de inser att det här är inget som Västtrafik har valt. Utan det här är något som vi har behövt göra för att kunna erbjuda våra kunder att överhuvudtaget kunna resa på sms-biljett. Så en relativt stor förståelse ändå bland våra kunder varför det har blivit såhär. Sen är det ju många som tycker att det var bättre som det var innan och det kan man ju hålla med om. Det var ju enklare då, säger Maria Björner Brauer på Västtrafik.

Även Skånetrafiken visar en minskning på ungefär hälften så många sålda biljetter, trots att de till skillnad från Västtrafik valt att använda sig av Wy wallets tjänst. Ulrika Mebius, pressansvarig på Skånetrafiken, menar att det var viktigt för dem att ha kvar samma sms-nummer som tidigare istället för att utveckla en ny tjänst med ett nytt nummer. Trots det menar hon att förändringen varit jobbig både för Skånetrafiken och för deras resenärer.

– All förändring är ju någonstans jobbig och det tror jag att våra kunder också har tyckt. Vi har väl fått in lite synpunkter på att det blir jobbigt och att man måste göra ett nytt handhavande kring det hela, säger Ulrika Mebius på Skånetrafiken.

Nicholas Rundbom på Telia är medveten om kritiken som uppkommit mot Wy wallet och beklagar att förändringen upplevs som krångligare.

– Det är väldigt tråkigt, vi är medvetna om det. Där är det ju så att stora delar av kollektivtrafiken har valt att utveckla egna lösningar, vi hade ju givetvis hoppats på att de hade valt Wy wallet. Men nu har man valt att utveckla egna tjänster för det här och vi förstår att det blir en tröskel för konsumenten

Kraftig minskning av sms-donationer

#text=5460323#har lett till en drastisk minskning av sms-donationer. Flera välgörenhets-organisationer visar dystra resultat. Nedgången är tydlig, säger Elisabet Stahlenius på SOS Barnbyar. (Publicerad 1 mars.)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".