Svenska skolor blir allt mer segregerade menar både internationella och svenska forskare. Föräldrar flyttar i högre utsträckning sina barn från utsatta skolor i förorten till rika innerstadsskolor. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Förortsskolor tappar elever till svensktäta skolor

"Man väljer skolor med många svenska elever"
1:57 min

Det svenska skolsystemet får internationell kritik för att valfriheten och skolstödet riskerar att öka segregationen. Och nu kommer kritik även från svenska forskare. René León Rosales på Mångkulturellt centrum i Botkyrka, menar att föräldrar allt oftare flyttar sina barn bort från förorten och in till innerstaden till skolor med fler svenska elever.

– Det finns en väldigt klar strömning från närförortsskolor till innerstadsskolor. En så kallad dominoeffekt. Effekten av allt det här det är att i innerstaden har det utvecklats under den senaste tiden en berättelse om innerstadsskolor som elitskolor. Om man bryr sig om sina barn ska man försöka få in dem där helt enkelt, säger René León Rosales tidigare doktorand i etnologi vid Södertörns högskola och numera utbildningsansvarig på Mångkulturellt centrum.

Gårdagens kritik riktades främst mot att den svenska staten finansierar friskolor på samma sätt som kommunala men trots det tillåts företagen som äger skolorna att ta ut vinster. Den amerikanska forskaren Henry Levin, professor i utbildningsekonomi på lärarhögskolan vid Columbia University i USA, menade att det nuvarande systemet riskerar att bryta isär samhällen och öka segregationen. René León Rosales varnar också för en ökad segregation i de svenska skolorna men pekar på andra orsaker.

– Det är kopplat till att resursstarka elever söker sig bort. Föreställningar om att de andra skolorna är bättre för att det finns fler svenskar. Man kan prata om modersmålsinställning i skolan. För mig tyder det på ett behov i svensk skolpolitik att motverka de här segregationsprocesserna. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men det är absolut någonting som man måste adressera politiskt, säger han.

Enligt René León Rosales gör också den kraftiga strömmen av elever mot innerstaden att redan utsatta skolor blir ännu fattigare eftersom den statliga skolpengen baseras på skolornas elevantal. Han menar dessutom att föräldrar sällan flyttar sina barn för att de ska få en bättre utbildning på den nya skolan utan hävdar att det snarare handlar om att de vill placera sina barn i en skola med fler svenska elever.

– Det är sällan i alla fall som det finns någon slags medvetenhet om att de pedagogiska praktikerna i den nya skolan är bättre än i den gamla skolan. Eller att lärarna skulle vara bättre lärare. Det enda man vet är att det går fler svenskar där och det är därför man byter skola, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".