Nästan hälften av Försäkringskassans utredningar om bidragsfusk görs efter tips från allmänheten, trots att myndigheten inte ber om någon hjälp. Foto: Scanpix. Montage: Sveriges Radio.

Tips om bidragsfusk populärt men problematiskt

"De som har rätt till ersättning känner sig misstrodda"
2:05 min

Nio av tio privata tips om bidragsfusk som kommer in till Försäkringskassan är fel, rapporterar tidningen Metro i dag. Enligt Mikael Klein, på Handikappsförbunden HSO, gör mängden privata anmälningar att många känner sig misstänkliggjorda och ifrågasatta.

– Det skapar ju ett klimat där de som faktiskt har rätt till ersättningar och har ett stort behov av det, känner sig ifrågasatta och granskade, inte bara av grannarna, utan även av myndigheterna. Det är inte så att det är lätt att få stöd från Försäkringskassan, assistans tex, det sker en väldigt hård prövning av behovet och man måste ha medicinsk grund för att få det och bilden av att det skulle vara lätt att fuska känner vi inte igen oss i alls, säger Mikael Klein, som är intressepolitisk chef på Handikappsförbunden, HSO.

Och bilden av att det är lätt att fuska, menar Mikael Klein, är skapad av politiker och av Försäkringskassan själva, som har gjort flera utredningar av bidragsfusket och målat ut bidragstagare som fuskare, trots att de flesta felen beror på kassans egna missar och krångliga regler.

– Det finns en politisk diskussion som har underblåst den här bilden av att det förekommer mycket fusk. Också Försäkringskassan har gjort flera utspel där man målat upp en bild av att det finns ett väldigt stort fusk och där har man fått backa flera gånger, så vi menar att det är en skapad diskussion från Försäkringskassan och andra myndigheter, säger han.

Försäkringskassan är skyldig att enligt lag utreda alla anmälningar som kommer in från allmänheten. Förra året var ungefär hälften av Försäkringskassans nästan 20 000 utredningar gjorda efter tips från allmänheten. Linda Olofsson, verksamhetschef på kontrollenheten på Försäkringskassan menar att det är bra att man kan tipsa om bidragsfusk men betonar också att Försäkringskassan inte aktivt söker hjälp från allmänheten.

– Vi har en skyldighet att om någon inkommer med information om att en ersättning utgår felaktigt så ska vi utreda den och det gör vi naturligtvis. I de fall då vi hittar någonting och där vi kan ställa någon till rätta så är det ju bra, men annars uppmanar vi inte någon att komma in eller aktivt vill att folk ska lämna dessa ifrån sig, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".