Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Det som skiljer svensk barnlittertur från annan är att den är på barnens villkor, säger Eva Ottosson på Kulturrådet. Hon har samordnat den svenska paviljongen på barnboksmässan Bologna. Foto: Sören Andersson/Scanpix.
2 av 2
Ingrid Olsson, författare. Foto: Jurek Holzer/Scanpix.

Svenska barnböcker i fokus på Bolognamässan

"Svenska barnböcker är i ögonhöjd med barnen"
4:27 min

Denna vecka pågår barnboksmässan i Bologna, Italien. I år är Sverige hedersgäst, och det är första gången för ett nordiskt land. Det betyder att ett femtiotal svenska författare och illustratörer finns på plats, tillsammans med kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth. Sverige storsatsar med en utställning med 31 svenska barnboksillustratörer.

Den svenska storsatsningen innehåller en stor illustrationsutställning, en svensk samlingsmonter, och ett brett program på mässans olika scener. Huvudpunkten i den svenska satsningen är en 300 kvadratmeter stor utställning med bilder från svenska barnboksillustratörer. 31 har valts ut av en jury och får visa upp sina verk i Bologna. Kulturrådets Eva Ottosson har samordnat satsningen, varför illustratörer?

– Ja, det är det som är speciellt med Bologna, att det inte bara är en bokmässa, utan att den visuella konsten, illustrationen, också är väldigt stark där. Illustrationsutställningen vi gör är på 300 kvadratmeter. 31 svenska illustratörer är utvalda, och vi hoppas att den ska bli fantastisk och göra att man ska lägga märke till svensk illustrationskonst.

Sverige är ju känt runtom i världen för barnboksförfattare som Astrid Lindgren, men hur stor är svensk barnlitteratur?

– Just konst och kultur är svåra att mäta på så sätt. Vi gör det här så att svensk litteratur och illustration ska få ännu större spridning internationellt. Resultaten av våra insatser nu kommer vi inte att kunna mäta direkt efter, utan det kommer vi att följa upp ett par år efteråt för att se hur mycket det översätts och så vidare.

Men Eva Ottosson tycker att svensk barnlitteratur skiljer sig från böcker för barn i andra länder.

– Det man kan säga är just barnperspektivet, att det är på barnens villkor. Att det inte finns det här didaktiska läromässiga inslaget. Det är klart att det finns också, men just det vi lyfter fram är det lustfyllda med läsningen. Att man är i ögonhöjd med barnet, säger Eva Ottosson på Kulturrådet.

En av de författare som ska vara med i Bologna är Ingrid Olsson. Hon har skrivit ungdomsromaner i tio år, och beskriver sina böcker som rakt på och realistiska. Hon kommer att delta i ett seminarium som heter Får man skriva så här för ungdomar?, och det handlar just om det där svenska sättet att skriva barnböcker.

– Svensk litteratur anses vara ganska djärv kanske man kan säga, vågar ta ut svängarna, vågar skriva väldigt rakt på, kanske. Som livet är, på riktigt, utan att komma in med vuxna värderingar och tänka: Kan man skriva så här? Får man skriva så här? De flesta författare i Sverige försöker skriva berättelser som är på riktigt. Det är en viktig sak för en svensk ungdomsbokförfattare att skriva berättelser som berör på riktigt, som känns som att så här är det att vara ung på riktigt. Så att man känner igen sig när man läser.

Att det är "på riktigt" är väldigt viktigt för Ingrid Olsson själv:

– Jag skriver ju inte om science fiction, vampyrer, övernaturliga... såna saker. Jag tycker att det verkliga livet är nog så dramatiskt och spännande. För mig är den stora dramatiken i det lilla. Det här subtila, vardagsdramatiken. Dramatiken finns inom människor och mellan människor, relationer och så tycker jag.

Ingrid Olsson åker ner till Bologna på onsdag, och även om hon är den sortens författare som gärna stänger in sig i ett rum när hon skriver sina böcker, så är mässor som den i Bologna en intressant upplevelse där man får träffa andra författare och där man får tillfälle att reflektera över sitt författarskap på ett annat sätt.

– När man får frågor om vad man gör och försöker sammanfatta och förklara vad jag håller på med, då måste jag ju tänka efter. Och skaffa något sorts distans till det jag gör själv, och då blir vissa saker tydligare för mig själv med vad jag håller på med egentligen, vad det är jag gör. Jag har ju ändå hållit på med att skriva böcker i tio år, jag har skrivit 13 böcker. Så jag har övat mig flera gånger på det här, och ibland så vet jag inte riktigt vad jag gör för nåt, så det är riktigt spännande. Men det är svårt ibland att förklara vad man gör, säger författaren Ingrid Olsson.

En annan höjdpunkt under mässan i Bologna är direktsändningen från Vimmerby på tisdagen, där och då får man veta vem som vinner årets ALMA-priset till minne av Astrid Lindgren, en av de största priserna i barnlitteraturen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".