Nyanlända får olika introduktion om Sverige

4:25 min

Den samhällsorientering som nyanlända invandrare erbjuds om Sverige får kritik för att ha för stora skillnader i olika delar av landet. I vissa kommuner får deltagarna all sin undervisning över internet medan andra erbjuds upp till tjugo träffar med gruppdiskussioner och studiebesök. Khashayar Farmanbar, oppositionsråd för socialdemokraterna i Nacka, menar att skillnaderna är orimliga.

– Någonstans måste man kunna erbjuda en likvärdighet. Det är inte rimligt att människor som kommer till en kommun får bättre förutsättningar, markant bättre förutsättningar, än någon som kommer till en annan, säger Khashayar Farmanbar, oppositionsråd för socialdemokraterna i Nacka.

Samhällsorienteringen tar upp allt från hur man röstar i Sverige till hur pensionssystemet och äldrevården fungerar och ges sedan den första maj i år till alla nyanlända invandrare - även anhöriginvandrare. Själva utbildningen måste omfatta 60 timmars undervisning men exakt hur undervisningen ska gå till eller vad den ska grunda sig på är upp till varje kommun att bestämma.

Nisha Nilsson är samhällskommunikatör för en engelsktalande grupp nyanlända invandrare i Stockholm. Hennes grupp har precis varit på studiebesök vid Riksdagen och hon tror att diskussioner och studiebesök behövs för att väcka elevernas intresse.

– Jag tror det är jätteviktigt och att det väcker deltagarnas intresse när man går ut lite istället för att bara sitta i klassrummet och titta på power point eller lyssna på en som pratar. Det är väldigt uppskattat när vi har besök till Riksdagen till exempel, säger Nisha Nilsson.

Men så ser det inte ut överallt i landet. I Norrbotten består exempelvis undervisningen av videokonferenser via tv-länk där tolkar sitter med och översätter allteftersom medan kommuner som Stockholm och Göteborg erbjuder studiebesök och gruppträffar på ett tiotal olika modersmål.

Pontus Karlbom, nationell samordnare för samhällsorienteringen, menar att kommunerna har för olika förutsättningar för att kunna erbjuda en identisk undervisning och att det rentav kan vara fördelaktigt att den ser olika ut.

– Det kan vara svårt både för små och stora kommuner att få ihop tillräckligt stora grupper så det är en ekonomisk aspekt på det. Det kan vara så att man sitter uppe i Norrland och är två som pratar ett visst språk då kanske man får använda tolk eller lätt svenska. Och då kanske det är att föredra att man har en webbaserad samhällsorientering med människor från andra delar av Sverige så att man kan få det på sitt modersmål, säger Pontus Karlbom.

Nackas oppositionsråd Khashayar Farmanbar är dock kritisk till att samhällsorienteringen skiljer sig. Han menar att en ojämlik samhällsorientering riskerar att nyanlända invandrare integreras olika snabbt i olika delar av landet.

– Vi vill ju att de som kommer in ska komma in i samhället så fort som möjligt oavsett vilken ort eller vilken kommun de åker till i början. Valen man gör ska inte vara utav rädsla att man tänker "oj, nu hamnar jag i den här kommunen vilket innebär att då kommer jag inte komma in". För mig låter det inte som att man får likvärdig information även om man får det på olika sätt, säger Khashayar Farmanbar.

Han är dessutom kritisk till att det i dagsläget saknas tillsyn av vad de 60 timmarna av undervisning faktiskt ger deltagarna och anser att det behövs vidare uppföljning.

– Det är de här 60 timmarna som man får, men man måste kunna få ut någonting på de här timmarna. Där har vi mycket att lära oss av näringslivet där vi jobbar mer resultatorienterat och kan följa upp utförarna och kan se till att de kan bli bättre, säger Khashayar Farmanbar

Pontus Karlbom tror att det finns både för- och nackdelar med en hårdare styrning av samhällsorienteringen. Han menar att det å ena sidan vore bra att följa upp vad utbildningen ger deltagarna men säger samtidigt att utbildningen måste gå att anpassa även i framtiden eftersom alla grupper är olika och har olika behov.

– Om man tittar på intentionen i det, man ska utgå från individen eller den mindre gruppens behov, då kan målen se lite olika ut. Det kan vara så att en grupp som består av unga kvinnor behöver mer kunskap om någonting än en grupp med äldre män. Så fokus kan ligga på lite olika saker inom samhällsorienteringen också även om grundkonceptet ska vara detsamma, säger Pontus Karlbom.

Markus Landén

SR International

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista