Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix
Tågsäkerhet i Sverige

"Tåg är det säkraste transportmedlet vi har"

"Det är mycket säkert att åka tåg i Sverige"
4:05 min

Efter den stora tågolyckan i Spanien har frågan väckts hur säkert det är att åka tåg i Sverige. Det är dessbättre ganska ovanligt med stora olyckor med många döda. Under de senaste fem åren har endast två passagerare avlidit i samband med tågolyckor. Det gör att tåget är ett mycket säkert transportsätt säger Stig Brahn, enhetschef för väg-och järnvägsavdelningen inom Transportstyrelsen.

– Otvetydigt så är tåg det säkraste transportmedlet vi har. Om man får säga så, så är ett av "problemen" att det händer för lite olyckor och tillbud för att vi ska få in ett statistiskt underlag för att kunna förebygga ytterligare än vad vi redan gjort. Så ja, det är mycket säkert att åka tåg i Sverige, säger Stig Brahn på Transportstyrelsen.

De flesta dödsfall relaterade till tåg sker i samband med plankorsningsolyckor där fordon blir påkörda av framrusande tåg. 34 personer avled till följd av denna olyckstyp under de senaste fem åren. De flesta dödsfall relaterat till järnvägen, drygt 300 under samma period, är människor som valt att ta sitt liv där.

Vid tåg-flyg- eller sjöfartsolyckor eller tillbud ska dessa alltid rapporteras till Transportstyrelsen. Det har gett denna myndighet ett brett underlag för det fortsatta säkerhetsarbetet inom transportområdet.

– Om det är så att det saknas någon regel, eller något ytterligare behöver regleras eller förändras, då använder vi den kunskapen i vårt forskningsarbete eller i vår tillsyn på ett visst område. Det kan vara en teknisk brist eller brist i kompetens eller utbildning, säger Stig Brahn.

I samband med den stora tågolyckan i Spanien har det talats om säkerheten i passagerarvagnarna. Nedfallande eller kringflygande bagage vid en olycka kan vara en stor olycksrisk i sig. Att införa säkerhetsbälten på tågen som i bussar har också nämnts som ett sätt att öka säkerheten. Men Stig Brahn på Transportstyrelsen anser att det bästa är att förebygga olyckor förorsakade av urspåringar och signalfel och andra tekniska orsaker.

Är den inre säkerheten inte lika viktig att arbeta med?

– Inte riktigt så, utan när man konstruerar järnvägsvagnar i dialog med oss, så är det stort fokus på den inre miljön för att inte skada sig. Det ska vara material i vagnar som inte är brandfarligt eller lättantändligt.

Men det handlar mer om underhåll av själva järnvägssystemet med signaler och växlar till exempel. Är det där man lägger fokus för att förebygga olyckor?

– Ja, både vad gäller underhållet av infrastrukturen och utav vagnar. När det gäller underhållet har regeringen tillsatt en utredning som ska titta på avregleringen av underhållet av spåren och hela infrastrukturen, för att se om det var en bra åtgärd att lägga ut underhållet på entreprenörer.

Kritiken, inte minst från politiskt håll, har ju varit tydlig kring det bristande underhållet, och att det är så många olika aktörer inblandande i tågdriften. Men avregleringen av järnvägen i Sverige har skett utifrån samma synsätt som finns i stora delar av EU.

-- Jag tror inte på någon återgång till den tid som var för tjugofem år sedan, säger Stig Brahn, enhetschef för väg-och järnvägsavdelningen inom Transportstyrelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".