Arkivfoto: Claudio Bresciani/Scanpix.

Ordkrig om trängselskatt för utländska fordon

"Tolkar det som nonchalans från regeringens sida"
1:54 min

Det blåser upp till strid om trängselskatterna i Stockholm och Göteborg, och det faktum att utländska bilar slipper betala skatten. I den proposition om vägavgifter som regeringen la fram i oktober saknades ett konkret förslag om trängselskatter för utländska fordon, trots att regeringens egen utredare förslagit det. Det har fått en samlad opposition att protestera.

– Jag tolkar det som nonchalans från regeringens sida, att de inte inser behovet av att skapa likvärdiga villkor, säger Lars Johansson är socialdemokrat i riksdagens trafikutskott.

Förutom att samma regler borde gälla för alla, så drabbas den svenska åkerinäringen extra hårt av att utländska lastbilar slipper betala trängselskatt, säger Lars Johansson. När det gäller all den trafik som går genom Göteborg till exempel, måste de svenska lastbilarna betala skatten, medan de utländska slipper - en klar konkurrensfördel för de utländska åkerierna.

I februari föreslog regeringens egen utredare att skattebefrielsen skulle tas bort, och presenterade tekniska lösningar för det. Men något förslag om att slopa undantaget fanns inte med i regeringens proposition.

I veckan börjar riksdagsbehandlingen av ärendet, och precis som alla andra oppositionspartier - säger Socialdemokraterna nej till regeringens propositionen om vägavgifter.

– Vi förutsätter nu att regeringen lyssnar på vad vi säger. Och det kan dessutom bli så att det blir en majoritet i riksdagen som går på vår linje, att avslå propositionen, säger Lars Johansson (S).

Men den här hållningen är obegriplig, säger den moderate vice ordföranden i riksdagens trafikutskott Jan-Evert Rådhström.

I regeringens proposition ingår två nya EU-direktiv,som Jan-Evert Rådhström menar är en förutsättning för att trängselskatter för utländska fordon ska kunna införas så småningom.

– Men det är ju populism in absurdum. Jag tror inte att de vet vad det är de föreslår. För vill de ha trängselskatter då ska man naturligtvis gå med på propositionen så att vi inför direktiven, och regeringen kan återkomma med den lagstiftning som krävs nationellt sedan, säger Jan-Evert Rådhström (M).

Orsaken till att man inte lägger ett skarpt förslag nu är, enligt Jan-Evert Rådhström, att de tekniska systemen inte är klara. Så snart de är det kommer ett förslag, säger han. Men hur lång tid kommer det att ta? Ett år? Två år?

– Jag tror att det kommer att gå betydligt snabbare. Det jobbas mycket intensivt med detaljerna. Men det vore förödande om man skulle sätta ett datum, då man inte med säkerhet kan säga att vi har ett bra tekniskt system. Det är inte seriöst, säger Jan-Evert Rådhström.

Men det finns visst ett teknisk lösning, säger socialdemokraten Lars Johansson, och hänvisar till den statliga utredning som presenterades i februari. Hans parti vill se att de utländska fordonen omfattas redan nu till årsskiftet. För den svenska åkeribranschen brådskar det med ett beslut, tycker han.

– Inte minst i södra och västra Sverige ser vi att den seriösa åkeribranschen i Sverige drabbas oerhört hårt. De lägger ned, de orkar inte konkurrera.

Och det här är en viktig beståndsdel i att få fram likvärdiga villkor?

– Det har en oerhört stor betydelse, säger Lars Johansson som är socialdemokrat i riksdagens trafikutskott.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".