Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Jan Helin om mediebolags ansvar för frilansar

"Men i förlängningen är det här en svår och komplicerad fråga"
2:34 min
Magnus Falkehed & Magnus Hammarström, på Arlanda efter hemkomsten till Sverige. Till höger Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör. Foto: Janerik Henriksson /Jonas Ekströmer/TT. Montage:SR

Aftonbladet var en av de uppdragsgivare som de nu frisläppta journalisterna Niklas Hammarström och Magnus Falkehed arbetade för. Chefredaktör Jan Helin säger att det ofta kan vara svårt att avgöra mediebolags ansvar för frilansare som åker till farliga områden.

– I det här fallet var det lätt tycker jag att ta beslutet att vi hanterar det här som ett personalärende, alldeles oavsett hur formaliteterna ser ut. Niklas Hammarström har varit anställd på Aftonbladet i många år, han frilansar åt oss regelbundet nu, och så sent som två veckor före kidnappningen i Syrien så jobbade han som bildredaktör här på Aftonbladets redaktion. Även om det var så att varken han eller Magnus Falkehed var på uppdrag av Aftonbladet eller Dagens Nyheter i Syrien den här gången var det ett lätt beslut att ta i det här fallet. Men i förlängningen är det här en svår och komplicerad fråga - vad är mediebolags ansvar för frilansare som åker utan uppdrag till farliga länder och krig och konflikter? , säger Jan Helin.

Vad har ni tagit för beslut angående medierapporteringen om det här?

– Vi beslutade att det här är både en nyhetsstory, av uppenbara skäl, men det är också ett personalärende. Vi beslöt också att den övergripande målsättningen - den som skulle gå först - var att få hem Niklas Hammarström och Magnus Falkehed. Det har säkert i någon mening påverkat nyhetsrapporteringen, men jag tycker att man ska vara klar över att vi har publicerat mycket, framför allt inledningsvis. Vi har inte drivit kampanj, och hållt frågan ständigt levande i nyhetsarbetet, men det ska inte tolkas som ett bristande engagemang.

– En analys som jag tror är viktig att ta till sig är att du har en situation publicistiskt om journalister hålls fångna av en regim, då finns det en poäng att hålla hög intensitet och energi i frågan rent publicistiskt. Om de - som vi tror är fallet nu, men det återstår att få bekräftat - är kidnappade av antingen en kriminell liga eller en rebellstyrka eller liknande, då har du en helt annan situation publicistiskt. Då är det komplicerat säkerhetsmässigt att publicera allt för mycket. Det är en svår balansgång, men har varit en viktig erfarenhet i alla fall för mig som ansvarig utgivare i det här fallet, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Frank Radosevich II
frank.radosevich_ii@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".