"Den stora fördelen de har är deras läsare"

Den nya tidningen Dagens ETC dök upp nu i tider då det är svårt för många att klara sig i branschen. Många andra papperstidningar har problem med ekonomin och konkurrensen har öka. Det finns gratis tidningar, en mängd kanaler på radio och TV - inte minst med sina webbsidor, tidningar på internet. Ingela Wadbring som är professor i medieutveckling tror ändå att Dagens ETC har en schysst chans att klara sig på mediamarknaden.

– Jag bedömer den som relativt god. Men det bygger på att presstödet inte urholkas mer än vad det är idag. Det kommer att bli en tidning som alltid kommer att bli beroende av presstöd.

Att det handlar om en röd tidning har sina klara fördelar, säger Ingela Wadbring, professor i medieutveckling.

– Det stora fördelen som de har det är engagerade läsare som verkligen går in både med ekonomi och som man också kan tänka sig, är relativt långsiktiga i sitt engagemang. Men samtidigt skulle de ändå inte kunna överleva på en marknad om de inte hade presstöd.

Presstöd och lojala läsare kommer att stå som de två ekonomiska pelarna för Dagens ETC - men i båda fall finns det risker, säger Ingela Wadbring:

– Man ser att det finns generations förskjutningar för förut har det handlat mycket om ålder. Yngre människor har inte läst tidningar i så stor utsträckning som de äldre. Men nu ser vi en generationsförändring så att man börjar inte alls läsa när man blir äldre.  Å andra sidan har en tidning som ETC fördel ändå - de engagerar faktiskt unga människor i ganska stor utsträckning.

Dagens ETC bör inte räkna med stora annonsinkomster. Ingela Wadbring som är professor på avdelningen för media och kommunikation på universitetet i Sundsvall förklarar varför:

– Sverige bygger väldigt mycket på att tidningarna är lokala eller regionala till sin karaktär. Och då har man också lyckats att få den lokala annonsmarknaden som tidigare har stått för upp till 75% av intäkterna på en traditionell morgontidning. Idag är det ungefär 50%. Men när man gör en nationell tidning då får man inte den här självklara annonsmarknaden. Och dessutom om tidningen är röd så är det också mycket svårare att komma in på annonsmarknaden.

Dagens ETC är född under tuffa tider men kan ändå bli en lyckad satsning - det är alltså slutsatsen som Ingela Wadbring kommer fram till.

– Det är generellt svårt för tidningsbranschen idag. Alla traditionella tidningar börjar försöka ta betalt on-line, från att de har varit gratis, vilket gör att tidningen som fenomen tappar mark. Skulle jag säga generellt.

Olgica Lindquist

olgica.lindquist@sverigesradio.se

Anne Rentzsch

anne.rentzsch@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".