Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Tvångsförvalta dåliga skolor"

Publicerat onsdag 5 februari 2014 kl 15.10
Låt Skolinspektionen ta över som konkursförvaltare
(3:12 min)
Där man överväger att dra in tillståndet till en skola bör man istället tvångsfövalta, säger Stefan Fölster. Foto: F. Sandberg/TT.

Det bör vara möjligt att tvångsförvalta skolor som ständigt misslyckas, anser Stefan Fölster professor och vd för Reforminstitutet.

– Idag har skolinspektionen bara två möjligheter.  Den ena är att låta en dålig skola fortsätta och den andra är att dra in tillståndet så att skolan läggs ner och barn måste byta. Men med en tvångsförvaltning så införs en tredje möjlighet där barnen inte behöver byta gång på gång. Tvångsförvaltare kan fundera på vad som är bästa handlingsvägen. Och det tror jag, precis som ett företag som tvångsförvaltas i näringslivet, ger den bästa utvecklingen och största handlingsfriheten, säger tefan Fölster som även är medförfattare till boken "Den orättvisa skolan".

Sex av tio väljare stödjer idén att förstatliga skolan. Men Stefan Fölster tror inte att det är den rätta vägen.

– Det är en väldigt riskabel väg eftersom staten redan har misslyckats med flera av sina stora myndigheter. Polisen, Försvaret och Arbetsförmedlingen har ju enorma organisationsproblem som staten inte kommer till rätta med och jag tror att ingen vill se att skolan förvaltas på det sättet. Därför är det ett ganska rimligt sätt för staten att pröva om man faktiskt kan lyckas bättre än kommuner med de allra sämsta skolorna.

Testa en mellanväg för de skolor som ständigt misslyckas och låt Skolinspektionen ta över som konkursförvaltare, säger Fölster. Men hur ska man bestämma vilka som bör förvaltas?

– Som jag ser det framför mig så behöver man inte göra det alltför mekaniskt utan skolinspektionen skulle kunna göra det när de anser att det är en bra och framgångsrik väg och i synnerhet när de, som idag, står i dilemmat mellan att lägga ner eller tillåta en dålig skola fortsätta.

Idén har rötter i de åtgärderna som infördes i två av USA:s sydstater för tio år sedan och som visat sig vara en lyckad reform. Possitiva erferenheter från New Orleans och Louisianas "Recovery School Districts", alltså distrikter för skolåterhämtning, gör att idén nu håller på att spridas i flera andra amerikanska stater. Skolor som visar sämsta resultat tas helt enkelt över av en särskild förvaltning som ser till att de får en ny offentlig ledning eller drivs av en ny friskola. Om de inte lyckas vända utvecklingen byts de ut. Men på vilka grunder skulle Skolinspektionen här i Sverige kunna besluta att en skola omhändertas?

– Den enkla uppenbara grunden är när Skolinspektion idag överväger att dra in tillståndet för en skola och stänga den. Då ska man istället i första hand fundera på att låta en tvångsförvaltare ta över som sedan kan fatta ett mer välgrundad beslut och kanske driva skolan vidare och så småningom återföra den till kommunal förvaltning eller till någon annan huvudman, säger Stefan Fölster professor och vd för Reforminstitutet.

Olgica Lindquist

olgica.lindquist@sverigesradio.se

Dieter Weiand

dieter.weiand@sverigesradio.se

      

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".