1 av 4
Jonathan Fryxelius (till höger). Foto: Ryan Tebo/Sveriges Radio
2 av 4
Teemu Toivanen och Simon Lundström. Foto: Ryan Tebo/Sveriges Radio.
3 av 4
Bröderna Anders och Olle Tyrland. Foto: Ryan Tebo/Sveriges Radio.
4 av 4
Ingången till mässan Essen Spiel. Foto: Ryan Tebo/Sveriges Radio.

Svenska brädspel ställs ut i Tyskland

"Intresset är på väg upp och det kan bara bli större"
3:00 min

I oktober anordnas brädspelsmässan Essen Spiel i Tyskland, en stor marknadsplats även för svenska speltillverkare. Och intresset för brädspel är på uppgång, säger tillverkaren Teemu Toivanen.

– Det är definitivt på väg upp och det kan bara bli större. Som det är i dagsläget är det där vi säljer produkterna, men det är inte riktigt någon som gör någonting för det. Det förekommer någon demo på något konvent ibland, men det är inte tillräckligt för att det ska skapa det här stora behovet, säger Teemu Toivanen från företaget Bergsala Enigma.

Tv-spels- och datorspelsbranschen i Sverige är välkänd runt om i världen, med företag som Dice och spel som Minecraft. Till mässan Essen Spiel i Tyskland, ett konvent helt tillägnat brädspel, vallfärdar svenska brädspelstillverkare, med en förhoppning om att få sina idéer sålda på en större marknad och sätta Sverige på kartan även inom den "analoga" spelbranschen.

Bröderna Anders och Olle Tyrland har givit ut spelet The Battle at Kemble's Cascade, som de är på Essen Spiel för att sälja till intresserade besökare. Redan efter de första två dagarna är alla exemplar slut. De upplever att fler och fler butiker har börjat ge större plats för sällskapsspel och att intresset växer. En anledning kan vara att intresset i större utsträckning följer med längre upp i åldrarna idag, säger Anders Tyrland.

– Rent spontant så känns det ju som att det växer. Vi bor ju i Stockholm och om man går in i de butikerna i Stockholm som har brädspel så blir det större och större yta. Framförallt blir det fler och fler spel också på den ytan och båda de sakerna är ju såklart intressant att se, säger han och hans bror fortsätter:

– Jag tror att spel i allmänhet växer, både digitala plattformar och brädspel. Jag tror att det följer med vår generation upp i åldrarna. För 20-30 år sen var det ingen som var 40 år som spelade brädspel eller dataspel och nu känns det som att många i den åldern spelar, säger Olle Tyrland.

Att intresset har ökat är någonting som bekräftas av Science Fiction-bokhandeln. I samtliga butiker i Sveriges storstäder tillägnas en större yta av butiken åt brädspel och sällskapspel och försäljningen har gått upp kraftigt de senaste tre åren, säger bokhandeln till Radio Sweden.

Simon Lundström är brädspelsentusiast och är i Essen i år för att hjälpa japanska speltillverkare att presentera sina idéer på mässan. Han är också initiativtagare till Spelmarknad, ett initiativ som syftar till att hjälpa små amatörtillverkare att sälja små upplagor av sina spel.

Han upplever också att intresset för brädspel växer i Sverige. Han efterlyser dock att trösklarna för att kunna få göra spel i Sverige blir lägre, så att fler kan få chansen att nå ut med sina idéer:

– Det krävs någon liten mässa, en regelbunden marknadsplats som folk efter hand lär sig att "hit kan man gå för att kolla på lite roliga udda spel som inte går att få tag på på någon annan plats". Den här lilla grogrunden för nya designers. Dit skulle jag verkligen vilja komma för att man ser så mycket kreativitet här i Essen spiel och en del av den kommer från Sverige. Och det känns lite synd att vi måste åka ner till Tyskland för att få utlopp för den, det skulle vara roligt om det här skulle gå att fixa någonstans i Sverige, säger Simon Lundström.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".