Flygvapenchefen: Farligt beteende av Ryssland

10 min

Vid minst två tillfällen har ryska transportplan släppt facklor mot svenska Gripen-plan. Anmärkningsvärt och allvarligt, sa flygvapenchefen Micael Bydén när han kommenterade händelserna idag.

– De kan slå i flygplanets huv och slå sönder den. De skulle kunna gå in i luftintaget och gå in i motorn och då har vi ett stort problem. Det här ökar risken signifikant och det är flygsäkerheten som vi oroar oss för, säger chefen för Flygvapnet Micael Bydén.

Ryska transportplan har vid minst två tillfällen, i augusti och september förra året, släppt olika typer av facklor mot svenska Gripenplan. Incidenterna inträffade över Östersjön på internationellt luftrum, i samband med att de svenska planen gått upp för att kontrollera de ryska planen, vilket man enligt försvaret gör med jämna mellanrum. Om det här även har skett vid fler tillfällen vill Micael Bydén inte kommentera.

– Vi väljer att gå ut med två tillfällen just nu, för att de sticker ut. Jag tänker inte kommentera andra händelser.

Vid händelsen i augusti var det uppenbart att det ryska planet ville markera mot de bägge förföljande svenska planen. Det började manövrera kraftigt i luften, berättar Micael Bydén.

– Flygplanet fällde facklor, en röd och en vit. En av våra piloter upplevde att det var väldigt nära att en av de här facklorna slog i huven på hans Gripen. Det är en händelse som hade kunnat sluta illa, säger Micael Bydén som samtidig intygar att svenska plan aldrig skulle använda facklor på det här sättet, utan bara i särskilt avlysta områden.

I takt med att Ryssland har rustat upp under senare år har också den ryska militära aktiviteten ökat på ett mycket tydligt sätt, säger Micael Bydén. En effekt av det här har blivit att ryska plan oftare uppträtt provokativt eller aggressivt mot svenska plan, men - understryker han - även mot andra länders militära flyg. Det handlar bland annat om så kallade "nära-beteenden", där ryska plan bara befunnit sin något eller några tiotal meter från svenska signalspaningsplan i luften. Bara i år har det skett vid ett tiotal tillfällen, säger han. Däremot sticker inte Ryssland ut när det gäller kränkningar av svenskt luftrum. Av 21 kränkningar förra året och hittills i år har bara en varit rysk, berättade chefen för den Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST), Gunnar Karlson, på onsdagens pressträff i Almedalen.

Men hur ska man då tolka det här mer aggressiva beteendet från rysk sida? Flygvapenchefen Micael Bydén kan se flera möjliga förklaringar.

– Det kan vara ren oförsiktighet. Det kan vara dåligt omdöme. Det kan vara medvetet så tillvida att man vill sända något budskap eller sätta någon annan i en dum situation. Det kan till och med vara så att man har order om att göra det här, men jag vet inte. Jag kan inte svara på frågan mer än så.

Vid de här händelserna, när ryska transportplan släppt mot svenska Gripenplan, har Försvarsmakten rapporterat till regeringen, men Micael Bydén vet inte om det har föranlett något diplomatisk markering eller liknande från svensk sida. Varför Försvarsmakten väljer att gå ut med de här uppgifterna i media nu, snart ett år efter att det hände, förklarar Micael Bydén med man vill förbättra sitt sätt att kommunicera.

– Det vi försöker lära oss, och har tagit till oss längs resan, är att vi har tappat sättet att förklara vad som händer runt Östersjön och i vår omvärld. Vi har haft fokus mer internationellt. Vi försöker hitta de intressanta händelserna som är intressanta inte bara för media utan för det svenska folket, så se det här som ett led i vår kommunikation och vår strävan att bli bättre och mer aktiva, säger chefen för Flygvapnet Micael Bydén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista