Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Mataffär nära asylboende anställer tolk

Publicerat fredag 30 oktober 2015 kl 17.37
"Det handlar om kundservice"
(1:51 min)
Parkeringen framför ICA Maxi på Hälla i Västerås / Foto: Michael Gawell SR
1 av 2
ICA Maxi på Hälla i Västerås, där ett stort asylboende öppnat i närheten. / Foto: Michael Gawell SR
Rawa Thahad. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.
2 av 2
Rawa Thahad är arabisktalande tolk. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.

En Ica-butik utanför Västerås har anställt en arabisktalande tolk för att svara på frågor från kunder som inte pratar svenska.

I början av oktober öppnade ett asylboende på Hässlö utanför Västerås. Inte långt därifrån ligger marknadsplatsen Hälla.

Måns Hemmingsson är butikschef på Ica Maxi Hälla och han märkte tidigt, tillsammans med sina kollegor, hur många nya kunder hade språkliga problem i butiken. Det här ledde till att många i personalen fick lägga mycket tid på att förklara och svara på frågor. 

– Vår verksamhet bygger på service och att alla kunder behandlas lika. Men tidsmässigt blev det svårt att hantera det, det tog mycket tid från vår personal och ledde till problem med den ordinarie butiksverksamheten, säger han.

I entrén till Ica Maxi står Rawa Thahad. Hon har tidigare jobbat på Röda korset, men är sedan en dryg vecka tillbaka anställd hos Ica för att hjälpa, översätta och vägleda kunder som inte pratar svenska. Och de frågor hon får svara på handlar inte bara om var i butiken som matvaror går att hitta eller hur mycket något kostar.

– De har många andra frågor också som personalen på Ica inte är vana vid att svara på. Till exempel "var finns närmaste läkare?" eller, "hur kan jag växla pengar". I dag fick jag en fråga var det går att köpa busskort, och vad man ska tänka på då, säger hon till P4 Västmanland.

I nuläget vet inte Måns Hemmingsson hur länge Rawa Thahads tjänster kommer att behövas i butiken. Men han är besviken på bemötandet från kommunen.

Det var inte förrän han vände sig till Röda korset som det gick att få tag i en tolk, säger han. 

– Vi har den här utmaningen här och nu och har inte fått någon respons överhuvudtaget. Och för att klara vår verksamhet så måste vi ju agera och då har vi tur att vi fick tag i henne nu, säger Måns Hemmingsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".