Emma Ohlson, generalsekreterare på ASFB, har svart stickad polotröja och håret i en knut. Foto: Isabelle Swahn/Sveriges Radio.
1 av 2
Emma Ohlson, generalsekreterare på ASFB. Foto: Isabelle Swahn/Sveriges Radio.
Thomas Waldner, från Sony, har grå skjorta och svarta glasögon, kortklippt grått hår. Foto: Isabelle Swahn/Sveriges Radio.
2 av 2
Thomas Waldner från Sony Mobile Communications. Foto: Isabelle Swahn/Sveriges Radio.

Kulturkrock när mode möter teknik

"Modevärlden är emotionell"
2:42 min

Teknologi vi bär på kroppen är en av de största trenderna på Stockholms modevecka.

– Wearable tech är precis som det låter, teknologi som man bär på kroppen. Det kan vara allt från det mest kända som en Apple watch, en smart klocka, till hörlurar man bär varje dag eller smarta textilier som reglerar din temperatur. Det finns många olika områden, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands, ASFB.

Teknik blir en allt större del av vår vardag och det pratas nästan mer om nya teknikprylar än säsongens modetrender. Det har fått modebranschen att vakna och plötsligt är "wearable tech" trendordet, alltså teknologi som man bär på kroppen, säger Emma Ohlson. Det digitala modet och den bärbara tekniken väntas att omsätta 250 miljarder kronor inom fem år.

Men än så länge har samarbetet mellan teknik och mode inte gått helt smärtfritt eftersom det uppstått en kulturkrock, säger Thomas Waldner, från Sony Mobile Communications, som länge har arbetat med bärbar teknik, till exempel smarta klockor och aktivitetsarmband.

– Teknikbranschen är rationell. Det handlar om produkter och tjänster som gör nytta, medan modebranschen är fullständigt emotionellt baserad. Den skapar marknadsvärde baserat på känslor och teknikbranschen skapar marknadsvärde baserat på nytta. Så det är svårt för branscherna att jobba ihop, säger Thomas Waldner.

Men Thomas Waldner på Sony säger att det branscherna måste samarbeta. Det håller Emma Ohlson med om och det är på gång. Digitizing Swedish Fashion är ett projekt mellan Moderådet, ASFB och Stockholms universitet med mål att göra svenskt mode mer digitalt genom att låta mode- och teknikbranschen mötas.

Det behövs. För de bärbara teknikprylarna på marknaden i dag har inte slagit igenom på så bred front som man hade hoppats. Thomas Waldner på Sony tror att anledningen är att det fortfarande är väldigt nytt och att det tar tid för människor att anpassa sitt beteende. Emma Ohlson säger att konsumentens vardag måste stå i centrum: vilka funktioner behöver våra kläder ha? Längst har sportmodebranschen kommit med texilier som andas och skor med sensorer som känner av vår träning. Samma tänk behövs i andra delar av modebranschen för att "wearable tech" ska bli en självklar del av garderoben, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på ASFB.

– Jag skulle gärna vilja ha en textil som laddar min telefon. Fatta vad lätt att bara lägga ner den i fickan eller i handväskan och så slipper man tänka mer på det, säger Emma Ohlson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".