Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Bilar släpper ut avgaser. Foto: Pontus Lundahl/TT
Sverige måste höja ambitionsnivån för att kunna minska sina växthusgasutsläpp enligt Naturskyddsföreningen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Klimatmål inte tillräckligt ambitiösa

"Sverige måste ha nollat utsläppen redan 2030"
2:42 min

Naturskyddsföreningen kritiserar Miljömålsberedningens förslag om ett nytt klimatmål.

– Vi borde kunna höja svansföringen och tempot i klimatomställningen, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, om Miljömålsberedningens förslag om en ny klimatlag som presenterades idag.

Klimatlagen syftar till att minska Sveriges utsläpp av växthusgaser och innebär att regeringen, vid varje ny mandatperiod, måste presentera en handlingsplan för hur de ska uppnå klimatmålen.

Enligt Miljömålsberedningen bör Sverige också sträva efter att få bort växthusgasutsläppen till 2045, fem år tidigare än planerat. Då ska utsläppen ha minskat med minst 85 procent jämfört med 1990. Och med den kraftiga befolkningsökning som förväntas i Sverige till mitten av seklet är det här ett ambitiöst mål.

Men Svante Axelsson är av en annan åsikt.

– Slutsatsen av Paris-mötet var att världen ska sikta mot en global temperaturökning på max 1,5 grader. Enligt klimatforskarna innebär det att världen ska ha nollat sina utsläpp 2050. Då ska ju Sverige, som redan ligger långt före, ha högre ambitioner än att gå i mål 2045, säger han.

För att Sverige ska ta sitt globala ansvar bör vi redan 2030 ha nollat våra utsläpp, enligt Svante Axelsson, och trots att Miljörådsberedningens argument för det positiva i att driva en tuff klimatpolitik, tycker han att politikernas ambitioner inte motsvarar deras argumentation.

– Det är paradoxalt att man sitter i en enorm krissituation där världen snabbt måste minska utsläppen och samtidigt tycks politikerna inte tro på sin egen potential eller på att företag och teknik kan hjälpa till mycket bättre. Det finns många fall där vi har sprungit ifrån långt tidigare än politikerna har vågat tro, säger han.

Men även om Svante Axelsson ser brister i Miljömålsberedningens förslag är det ett steg på vägen. Att sju riksdagspartier har kommit till en blocköverskridande överenskommelse är en stor framgång. Likaså den uppföljning som klimatlagen kräver.

Och i juni i år lämnar Miljörådsberedningen sitt slutbetänkande. Det finns alltså fortfarande en chans att spänna bågen ytterligare, säger han.

– Det som bör läggas till är ett delmål där man kan nolla utsläppen i trafiksektorn redan 2030. Det andra är att man lägger in en revideringsmöjlighet så att man kan höja ambitionsnivån över tid när man ser att det går bättre än man har tänkt. Sen är det såklart att sätta igång med ett antal styrmedel så att vi får verkstad, säger Svante Axelsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".