Butiksförsäljning
1 av 2
Foto: Kennet Lindquist, Mattias Alm.
Ingela Stenson, omvärldsanalytiker på United Minds
2 av 2
Ingela Stenson, omvärldsanalytiker på United Minds Foto: Björn Andersson/ Sveriges Radio
Ökad näthandel utmaning för fysiska butiker.

Louise blir irriterad på slappa säljare.

Därför är butiksservicen avgörande för handelns framtid.
8:57 min

I helgen letade Louise Epstein efter ett särskilt plagg i några butiker. Hon slogs av det ointresse personalen visade för henne som kund.

Borde inte personlig service vara något som affärerna kunde konkurrera med när fler och fler väljer att handla på nätet? Ingela Stenson, omvärldsanalytiker på United Minds gästar programmet för att prata om "måstehandlande" och "upplevelseshopping".

- Handeln måste börja satsa på en ny typ av säljare för att möta kundens behov. Ofta är tjänster inom handeln bara genomgångsjobb för många men för att klara konkurrensen behövs en ändring, säger Ingela Stenson.

 

 

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".