Tro dig smart!

Elever som tror på att intelligens är något som kan utvecklas presterar bättre än de som tror att intelligens är något statiskt.

De amerikanska forskarna vid universiteten i Columbia och Stanford  följde 90 st 12-åringar som alla under en tid fått allt sämre betyg i matematik. De delades upp i två grupper, men bara den ena gruppen fick undervisning om att intelligens är något man själv kan utveckla och påverka. Då visade det sig att barnen i den gruppen lyckades vända sina nedåtgående betyg, medan de som inte fick samma undervisning fortsatte att få allt sämre resultat.

Forskarna tror att de som ser intelligens som något utvecklingsbart ser meningen med att kämpa med studierna. Å dom eleverna reagerade också mer konstruktivt när dom stötte på svårigheter. 


Källa:  Child Development,  Januari/Februari 2007.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".