Flygplan utan pilot kan komma att flyga i civilt luftrum

Sverige kan bli först i Europa med att tillåta förarlösa flygfarkoster att dela luftrum med den civila flygtrafiken. I alla fall om SAAB får som dom vill. Men det är hårda krav som måste uppfyllas innan obemannade flygplan kan flyga jämsides med passagerarplanen.

Obemannade flygfarkoster eller UAVer, som dom också kallas, har redan använts ganska länge för militärt bruk - även i Sverige, men som det är idag får inte civila UAVer flyga högre än 300 meter och måste hålla sig inom synhåll för den som styr. Men SAAB har ansökt om att få flyga ”på riktigt”, så att säga, med en UAV redan nästa år och just nu undersöker Luftfartstyrelsen om man kan släppa upp den i civilt luftrum.

Piloterna styr från avstånd
Det finns visserligen en del övervakningsuppgifter som en civil UAV kan utföra, men mer troligt är att SAAB i framtiden vill kunna flyga ett obemannat militärplan från tex. Sverige genom civilt luftrum till en oroshärd någon annanstans i världen - fast piloterna sitter kvar hemma i sitt eget land och styr UAVen. Själva tekniken för att flyga obemannat har SAAB sedan länge, men det där med att ersätta pilotens ögon som i vanliga fall finns med uppe i planet har Luftfartsstyrelsen ännu inte sett nån tillfredställande lösning på, säger Lars Sundlin på Luftfartsstyrelsen.

Johan Thorstenson
johan.thorstenson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".