Casinoreklam gör folk sugna på spel - inte bra om man är spelberoende.

Spelberoende kan förvärras av reklam

En ny svensk rapport visar att spelreklam kan bidra till och förvärra ett spelberoende. Därför kan det finnas anledning att begränsa viss typ av spelreklam som visat sig vara särskilt beroendeframkallande, som till exempel reklam för spelautomater. Det är slutsatsen av Statens folkhälsoinstituts intervjustudie - där man intervjuat 25 personer som varit fast i ett beroende om hur dom uppfattade och påverkades av spelreklam.

Per Binde, socialantropolog vid Göteborgs Universitet som har gjort rapporten, berättar att de spelberoende som blev intervjuade tyckte att spelreklamen var besvärlig. För de som redan är spelberoende så förvärrar reklamen beroendet för många. Mer än hälften sa att de blev påverkade och sugna på att spela. Nätpoker- och casino-reklam var det som var besvärligast för de intervjuade. Det är svårt att säga vad reklamen har för effekt på samhället som stort, men Per Binde tror att den bidrar till spelmissbruk.

De senaste fem åren har spelreklamen fördubblats i Sverige. Förra året lade spelbolagen ut 1,2 miljarder på reklam. Hälften var från svenska bolag.
– Det går inte så bra ihop med svensk spelpolitik, säger Per Binde.

Philip Ramqvist
philip.ramqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".