Ingen bra historielektion, enligt arkeologiprofessor.

Historiska felaktigheter i filmen om Arn

Den nya storfilmen ”Arn - Tempelriddaren” innehåller flera historiska felaktigheter. Det konstaterar arkeologiprofessor Frands Herschend från Uppsala universitet efter att ha sett filmen.

Frands Herschend är kritisk till Arn-filmens bild av livet för 1100-talets ekonomiska elit. Istället för att omge sig med trälar och tjänare påtar Arns mamma själv runt på åkrarna i Västergötland.

Kungarna mördas på löpande band. Det är visserligen historiskt korrekt, men sättet de avrättas på i filmen stämmer knappast överens med verkligheten, menar Frands Herschend.

Klosterförvisning stämmer inte
Arn - Tempelriddaren är i första hand en kärleksberättelse där Arn och hans älskade Cecilia tidigt skiljs åt av tjocka klostermurar, något som också är historiskt felaktigt, menar Frands Herschend. Enligt västgötalagen kunde ingen dömas till klosterförvisning. Snarare borde Arns och Cecilias kärleksbekymmer kunnat lösas med hjälp av ett bötesbelopp.

Att filmens armborstskyttar har vapen som snarare är 1200-talskopior än 1100-talsvarianter har Frands Herschend däremot överseende med, liksom att kyrkorna har gotiska utsmyckningar, snarare än 1100-talets typiska romanska stil.

Inga belägg för svensk tempelriddare
Men det faktum att Arn i filmens slutskede blir tempelriddare i Jerusalem har han svårt att smälta. Någon svensk tempelriddare har det nämligen aldrig funnits:

– Nej, inte vad man vet om. Om vi nu ska hålla oss till källorna så blir det väldigt svårt att hävda att så är fallet.

Tobias Svanelid
tobias@prata.nu

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista