Humoristisk reklam säljer

En lyckad reklamannons ska vara rolig och personlig. Det visar Einar Korpus i sin doktorsavhandling i svenska språket vid Örebro universitet.

När han specialstuderade de annonser som belönats med reklambranschens pris Guldägget fann han att humor är bland de viktigaste ingredienserna och att det nästan inte finns någon helt allvarlig reklam.

Men humorn har ändrats över tid. Ordvitsar av typen ”Vill ni prassla på jobbet har BokAkademien ett förmånligt förslag” från 1984, har i dag mer ersatts av ironin i till exempel ”Att krocka med en Volvo är väldigt säkert. Om du sitter i en SAAB.”

Dessutom ska reklamen vara personlig. Nästan inga annonser klarar sig utan att använd orden ”vi” och ”du”.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".