Svårare räkna än läsa

Dyskalkuli, sifferblindhet eller svårigheter att använda siffror och göra beräkningar, kan vara vanligare än den mer kända åkomman dyslexi. Det visar en ny studie från University College London.

I studien undersöktes 1500 kubanska skolbarn, och bland dem hade mellan 3 och 6 procent dyskalkuli, fler än dom med dyslexi.

Trots att dyskalkuli är så vanligt så tas åkomman sällan på tillräckligt allvar av lärare, föräldrar och myndigheter, menar forskarna.

Forskarna understryker att svårigheterna som de här skolbarnen hade att hantera siffror inte berodde på hur exempelvis matematik lärdes ut. Barnen kunde dessutom vara duktiga i andra ämnen som inte krävde beräkningar och siffror, rapporterar tidningen The Independent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".