Lagom är bäst när det gäller träning och migrän. Foto: Ingvar Karmhed

Hård träning kan ge migrän

Nu visar ny Norsk forskning att fysisk träning kan ge migrän. I alla fall om träningen är för hård och risken är tre gånger så stor för kvinnor.

Träning gör dig gott heter det, men om träningen är för hård, alltså träning som gör dig helt utmattad, ökar risken för att få migrän med 20 procent.

Resultaten kommer från en gjord på 22-tusen personer som under en elvaårsperiod fick redovisa sina träningsvanor.

Bland kvinnorna var risken för att utveckla migrän var ännu högre; 60 procent jämfört med 20 procent.

Bägaren rinner över av hård träning
Enligt överläkare Knut Hagen, som arbetar vid Norges kompetenscenter för huvudvärk vid St Olavs sjukhus i Trondheim, kanske skillnaderna mellan könen kan förklaras genetiskt och den hårda träningen är droppen som får bägaren att rinna över.

– Risken att få migrän är ju högre bland kvinnor och kanske finner vi de tydligaste resultaten bland kvinnor, säger Knut Hagen.

Lagom hård träning bäst
Nyckelordet är alltså hård träning och Knut Hagen säger att lagom är bäst och rekommenderar ingen att sluta träna för att undvika migrän.

– Nej, absolut inte! Jag vill uppmuntra alla till att träna, men kanske då inte för hårt. Träning som gör dig god och varm ökar konditionen på ett bra sätt, säger Knut Hagen.

Lars Broström
lars.brostrom@sr.se

i samarbete med NRK

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista