Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt färre vill bli lärare i naturvetenskap

Publicerat onsdag 29 oktober 2008 kl 06.00
Albert Einstein håller en föreläsning. Det krävs förebilder för att få upp intresset för teknik och naturvetenskap bland lärarstudenter, menar Inga-Britt Skogh på Stockholms universitet. Foto: Scanpix.

För fjärde året i rad sjunker intresset för att studera till lärare i matte, teknik och naturvetenskap. Vårens ansökningsblanketter vittnar om att en del utbildningar och kurser kanske inte ens kan starta på grund av studentbrist.

- Många utbildningar eller kurser för matte- och NO-lärare kommer aldrig till start för att det finns så få sökande. Det är noll sökande till vissa utbildningar till och med, säger Pierre Bastin på Verket för högskoleservice.

De senaste åren har allt färre velat utbilda sig till lärare i Sverige och det gäller framför allt ämnena matte, teknik och naturvetenskap. På ansökningsblanketterna till vårens högskoleutbildningar syns tydligt det svala intresset.

Till exempel har flera lärarutbildningar i landet med inriktning mot matte, kemi eller naturvetenskap inga förstahandssökande alls.

Risk för lärarbrist i framtiden
I jämförelse med andra lärarstudenter hoppar studenterna med naturvetenskaplig inriktning också av i högre grad. Den negativa utvecklingen de senaste fem åren riskerar nu att orsaka en allvarlig lärarbrist i framtiden.

Inga-Britt Skogh är föreståndare på det nybildade Teknikum vid Stockholms universitet som är ett samarbete mellan universitet och näringslivet för att lyfta intresset för teknik och naturvetenskap i samhället, och hon är bestört över utvecklingen.

- Det är sorgligt och tråkigt, det är ju viktiga områden som berör många, och det är viktigt att elever i skolan får den här undervisningen, så jag hoppas verkligen att vi ska kunna lösa det här, säger hon.

- Finns det någon speciell åtgärd?
-
Det finns en stor kompetens inom alla de här områdena bland olika delar i samhället, kanske att skola, näringsliv, samhälle, organisationer, kan samverka i det här. Och sen är det säkert så att lärare behöver känna sig uppskattade för det de gör och goda exempel är naturligtvis också något som är viktigt, säger Inga-Britt Skogh.

Lotta Lannebo
charlotta.lannebo@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".