Sportdryck med protein ger bättre återhämtning

Se till att ladda drickaflaskorna med rätt innehåll, för ny forskning på cyklister visar att sportdrycker med protein är bättre än energidrycker med bara kolhydrater efter ett hårt träningspass.

Sportdrycker innehåller mycket snabba kolhydrater, för att snabbt ge kroppen ny energi efter ett träningspass.

Längre ork med protein
Men nu har kanadensiska forskare visat att cyklister som drack en energidryck med både protein och kolhydrater, straxt efter ett träningspass presterade bättre vid nästa träningspass, sex timmar senare, än de som hade druckit en dryck med enbart kolhydrater.


Båda dryckerna innehöll lika mycket energi, men de som drack energidrycken med protein hade mer kraft och cyklade längre under eftermiddagspasset än de som endast drack kolhydrater.

Mindre utmattade
Cyklisterna som fick proteindrycken kände sig även mindre utmattade det andra träningspasset. Resultaten är enligt forskare intressanta eftersom idrottare i uthållighetssporter framförallt ser om sitt kolhydratintag och inte är lika medvetna om nyttan av protein för att återhämta sig.

Anna Nordin
Anna.Nordin@sr.se

Referens:
Berardi JM, Noreen EE, Lemon PW. Recovery from a cycling time trial is enhanced with carbohydrate-protein supplementation vs. isoenergetic carbohydrate supplementation. Journal of Int Soc Sports Nutr 2008 Dec 24, 5:24

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".