Ojämlikt i datorspelsvärlden

Ojämlikhet mellan könen tycks spilla över i datorspelsvärlden. I det populära internetspelet Everquest, är de kvinnliga fantasifigurerna inte var värda lika mycket pengar som de manliga.
Edward Castronova, en ekonom från Kalifornien, tittade närmare på Internetspelet Everquest, ett populärt rollspel där tusentals spelare från hela världen är uppkopplade samtidigt. Han upptäckte att de kvinnliga fantasifigurerna inte var värda lika mycket pengar som dom manliga. Rollfigurerna, som spelare skapar och utvecklar under många månaders spelande, har ett värde även i den verkliga världen. Figurerna säljs ofta på olika auktioner på Internet, och det är inga struntsummor som andra spelare är berädda att betala för en fantasifigur som vuxit i graderna och som skaffat sig en massa ägodelar i spelet. En manlig figur säljs i genomsnitt för omkring 2 700 kronor, men kvinnliga figurer däremot är billigare. De slumpas bort för omkring 2 200 kronor. Skillnaderna, tycker Edward Castronova, speglar olikheterna i lön som finns i den verkliga världen. En förklaring kan vara att de här Internetvärldarna fortfarande är väldigt manliga och favoriserar manliga figurer. Många kvinliga spelare väljer att vara män i de här fantasivärldarna bara för att slippa sexuella trakasserier, skriver New Scientist.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".