Elbil bättre för miljön än etanoldrivna bilar. Foto Anna Helmerson /Scanpix

Grön el effektivare än etanol

En amerikansk studie, publicerad i tidskriften Science, visar nu att elbilar som drivs av bioenergi är mer effektiva än etanolbilar, om man räknar på hur stor markyta som används för odling, och hur det påverkar växthuseffekten. Men framtiden ligger inte i rena elbilar menar svenska forskare.

Elbilar, där batteriet i bilen går på grönel av bioenergi av pellets från jordbruksgrödor, har jämfört med vanliga bilar med förbränningsmotorer men där man använder etanol gjord av till exempel majs.

De amerikanska forskarna visar att elbilarna då är 80 procent effektivare, med tanke på markanvändning och har en dubbelt så stor klimatnytta, jämfört med etanol. Men svenska forskare som ligger i forskingsfronten kom med liknande siffror redan i början av 2000-talet, utan att det uppmärksammas utanför den smala fackpressen.

– Då var inte de här frågorna så aktuella i mediadebatten och samhället i övrigt, säger Pål Börjesson, docent i miljö och energisystem vid Lunds tekniska högskola.

Orättvis jämförelse
Ett elbilsbatteri är nästan hundra procent effektiv i att utnyttja energin, jämfört med både bensindrivna bilar eller etanolbilar som bara kan utnyttja ungefär en tredjedel av energin vid förbränning i en motor. Det gör att jämförelsen blir lite orättvis, menar Pål Börjesson. Han och hans kollegor har istället tittat på elhybridbilar, alltså en bil som både kan gå på el och tex etanol.

– Ja, elbilar är det bästa alternativet men om vi då tex använder etanolen i en elhybridbil så är den bara obetydligt sämre så att säga, det är en väldigt lite skillnad

– Men varför ska man använda etanol då om elen ändå är bättre?

– Det är en större flexibilitet i en elhybridbil.Vi kan använda drivmedel om vi behöver köra längre sträckor. Sen kan vi använda el när vi åker i stadstrafik och annat. Med en ren elbil har vi fortfarande begränsningar att vi inte kan åka hur långt som helst med en elbil, säger Pål Börjesson.

Ett problem uppstår om elbilen inte går på grönel, utan till exempel el från kolkraftverk. Då kan elbilen bli värre för växthuseffekten än till och med en bensindriven bil, enligt docent Pål Börjesson.

Annika Östman
annika.ostman@sr.se

Referenser:
J. E. Campbell et al , ”Greater Transportation Energy and GHG Offsets from Bioelectricity Than Ethanol” Science Express, 7 May 09

Börjesson P, Ericsson K, Di Lucia L, Nilsson L J och Åhman M ( 2008) Hållbara drivmedel - finns de? IMES/EESS Report 66, Environmental and Energy Systems Studies, Lund University.

Läs också ekots rapportering

Referenser till tidig svensk forskning
Johansson B, Åhman M (2002) A comparison of technologies for carbon neutral passenger transport, Transportation Research-D. , Vol. 7, pp. 175-196.

Åhman M (2001) Primary energy efficiency of alternative powertrains in vehicles, Energy, Vol. 26, No. 11, pp. 973-989.

Gustavsson L, Börjesson, P, Johansson B, Svenningsson P. (1995) Reducing CO2 Emissions by Substituting Biomass for Fossil Fuel, Energy - The International Journal, No. 20, pp. 1097-1113.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".