1 av 2
Mirella Forsberg Ahlcrona med en handdocka. Foto:Stina Banck
2 av 2
Handdockorna i full aktion. Foto:Stina Banck

Förstår du, dockan?

Det blir lättare för barn att lära sig kommunicera när förskollärare tar med handdockor i undervisningen. Det visar en studie gjord av läraren Mirella Forsberg, vid Högskolan i Skövde.

Mirella Forsberg Ahlcrona har jobbat i en förskolegrupp och studerat hur barnen påverkas av handdockor, hur de efteråt pratar om och hänvisar till dem.

En sak som hon har sett är att barnen, till exempel vid gemensamma samlingar, går in i en vuxenroll när de ska kommunicera med dockan och börjar förklara instruktionerna så att dockan ska förstå.

– Dockans användning lämnar större utrymme för barn att komma till tals. I vanliga sammanhang är det oftast vi lärare som pratar mer. Men i det här sammanhanget både får och tar barnen större utrymme och pratar länge med dockan, säger Mirella Forsberg Ahlcrona.

Fler borde börja använda handdockor, inte bara i teatersammanhang, utan också i undervisning, menar Mirella Forsberg Ahlcrona.

– Rent fysiskt är dockan mindre och kan tillåta sig att ställa frågor och fråga efter förtydliganden. Det är ett sätt att motivera barnen att förklara hur de tänker. Det blir också indirekt en vink till läraren att se om barnen har förstått vad de pratat om, säger Mirella Forsberg Ahlcrona.

På Torsborgs förskola i Lidköping har lärarna använt sig av handdockor i många år. Just den här eftermiddagen leker barnen med dansdockorna Vio-Vio.

– Det är väldigt lustfyllt, barnen lever sig in och har väldigt kul. Även barn som inte pratar så mycket kan ta till sig information och har lättare att prata med dockan än med vuxna eller andra barn, säger Birgit Blomgren som är en av lärarna på förskolan.

Stina Banck, Radio Skaraborg
vet@sr.se

Länkar:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista