Svårt för barn att bevittna mobbning

Skolelever som blir vittnen till mobbning kan må minst lika dåligt av händelsen eller händelserna som de elever som är direkt inblandade i mobbningen, enligt en brittisk studie på tvåtusen elever i högstadieåldern.

Eleverna i studien fick frågor om huvuvida de hade varit med om mobbning, antingen som offer eller förövare – eller som vittnen. De fick också svara på frågor om sitt psykiska välmående.

Nästan två av tre elever, visade det sig, hade sett skolkamrater mobbas. Mobbningen definierades som sparkar, slag, elaka tillmälen, hot och ryktesspridning. Och negativa känslor som nedstämdhet, oro, aggressivitet eller underlägsenhet var vanligast bland eleverna i just vittnesgruppen, visade det sig, jämfört med dem som hade mobbats eller själva mobbat andra. Det här gällde även de vittnen som inte själva hade råkat ut för den här typen av händelser.

Att de som bevittnat mobbning som grupp mår relativt sämre kan enligt forskarna hänga ihop med att dessa elever, när något obehagligt sker, blir skräckslagna för att själva bli nästa offer för trakasserierna. Vittnena kan också fyllas av skuldkänslor för att de har inte gjort något för att försvara sina kamrater, vilket i sin tur kan förklara de högre nivåerna av känslomässig stress.

Det är välkänt att barn som har bevittnat våld i hemmet löper större risk än andra barn att må dåligt psykiskt. Men att det finns en liknande risk även inom skolans väggar är inte lika känt, enligt forskarna.

Lisen Forsberg
lisen.forsberg@sr.se

Referens:
Rivers, Ian et al. Observing Bullying at School: The Mental Health Implications of Witness Status. School Psychology Quarterly. Doi: 10.1037/a0018164.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista