Tysta bildäck om tio år

Två miljoner människor i Sverige lever i bullernivåer som ligger över vad som anses hälsosamt, och biltrafiken är en av bullerbovarna i dramat. Men det är inte bilarnas motorer som ger det största oljudet, utan det är däcken.
Nyligen presenterade svenska forskare uppgifter om att vägbuller orsakar hjärt- och kärlsjukdomar. Men vägbullret beror faktiskt inte på själva bilmotorerna, som har blivit mycket tystare de senaste åren. Det värsta vägbullret kommer istället från bildäcken, och det högsta bullret kommer från de moderiktiga breda däcken.
Smalare däck finns, och minskar bullernivån något, men riktigt tysta däck finns inte att köpa än.
Vanliga luftfyllda konventionella däck kan bli något tystare, men ska man nå riktigt långt i bullerdämpandet krävs mer radikala lösningar.
Ulf Sandberg är professor i däck och vägbanebuller på Chalmers tekniska högskola i Göteborg, och han är med i ett projekt där man har tagit fram hjul i kompositplast.
Dessa hjul har bara tunna gummisträngar, direkt på ytterfälgen.
Problemet med dessa däck, är att de ännu inte håller lika bra som vanliga bildäck.
Men Ulf Sandberg tror på idén, och menar att vi nog bara behöver vänta i tio år på att få riktigt tysta däck.
- Jag skulle tro att man kan komma ner i tio decibel lägre bullernivå än vad man har idag. Det innebär att vi skulle uppfatta bullernivån som hälften av vad den är nu, säger Ulf Sandberg.

Bilder på däcken finns på http://www.vti.se/PDF/figuresupplement.pdf
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".