Säkrare färja tas fram i Göteborg

En säkrare färja ska tas fram av skeppsbyggare vid Sjöfartshögskolan i Göteborg. Färjan ska inte kunna kantra utan om en olycka inträffar ska det alltid vara skorstenen som försvinner under vattenytan sist. Dessutom ska en del av färjan utgöra livbåt.

Genom att till exempel bygga kanaler inuti skrovet, så att vatten kan rinna ner i kölen, kan man stabilisera färjan så att den håller sig upprätt medan den sjunker.


Vid en olycka vill man helst slippa evakuera passagerarna och istället låta dem stanna kvar ombord, särskilt om det råder kallt och hårt väder. Då behöver man ett säkert utrymme att samla passagerna i - ett utrymme som dessutom kan fungera som en stor livbåt i fall färjan skulle sjunka. Planen är att konstruera något som ser ut som en stor tårtkartong högst upp på färjan.


Olle Rutgersson, professor i skeppsteknik vid Chalmers Lindholmen i Göteborg, hoppas i samarbete med bland annat Stena och Silja Line kunna presentera en sån här fartygsprototyp om två år.


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".