Svinesundsbron Foto Tommy Svensson Pressens bild

När bron hänger i luften

Om skönhet och säkerhet i nya broar

En bro kan vara en planka över diket, eller ett medeltida krumt stenvalv över en skummig å.

En nybyggd bro är i dag en teknisk utmaning, och en estetisk. Symbolvärdet i sammanbindningen av två stränder har blivit allt mer framträdande - bron ska vara som silke - stark, tunn, säker. Vad säger konstruktörerna om arkitekternas drömmar - hur försäkrar man sig mot risker med alltför gracila byggen?

Ja dels räknar man en gång till, och förgrovar kanske vissa delar, och dessutom kan man bygga in ett övervakningssystem i själva konstruktionen.

Det har man gjort i ett forskningsprojekt både på nya Svinesundsbron och på den nya Årstabron. Kungliga Tekniska Högskolan har på uppdrag av Vägverket flätat in mätdon i betongen som ska hålla uppsikt över brons hälsa.

Det är inte för evigt, utan först under byggtiden, så att påfrestningarna inte blir för stora, och sen under en begränsad period framåt för att läsa av uttröttning, belastning, töjning, ja t.o.m trafikmängd över bron.

Både Svinesundsbron och Årstabron beräknas bli klara 2005. De är fundamentalt olika och erbjuder spännande forskningfält för nya mätmetoder som kan ge oss nya material och ännu säkrare broar i framtiden.

Vi träffar professor Håkan Sundquist, forskaren Raid Karoumi och doktoranden Johan Wiberg tillsamman med AnnLouise Martin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".