TÅGET FYLLER 200

Den 21 februari 1804 gjorde världens första ånglok sin premiärtur. Det var i en dal i Wales och loket ”Penydarren” drog ett tåg med 70 passagerare och 10 ton last. Färden var på blott 14 kilometer men markerar ändå inledningen på en helt ny epok i människans historia.

Järnvägar där vagnar drogs av hästar på spår av trä eller järn hade funnits länge när engelsmannen Richard Trevithick för 200 år sen slog vad om att han skulle kunna bygga en ångmaskin som kunde dra vagnar på den annars hästdragna banan mellan Penydarren och Abercynon i Wales kol&järnbälte norr om Cardiff.

Engelsmannen vann vadet men ånglokets vara på den lilla gruvbanan i Wales blev inte långvarig. Redan efter några resor visade det sig att banan inte klarade av ånglokets tyngd och fart och hästarna togs snabbt till heders igen. Det skulle sen dröja mer än 20 år innan ångloket verkligen slog igenom och järnvägar som vi idag känner dem började byggas.

År 1829 gick den berömda kappkörningen mellan svensken John Ericssons lok Novelty och engelsmannen Stephensons Rocket. Engelsmannen vann och fick äran att leverera loken till världens första ”riktiga” järnväg, den mellan Liverpool och Manchester.

Sen gick utvecklingen i rasande fart, allt fler och längre järnvägar byggdes och allt större och snabbare lok. Men Sverige var sent ute - när våra första järnvägar togs i bruk i mitten av 1850-talet fanns det redan hela järnvägsnät klara i många länder.

För mänskligheten var kombinerandet av ångans kraft och den jämna rälsen revolutionerande. Som exempel minskades mer eller mindre i ett slag restiden mellan Stockholm och Göteborg från tre dygn till bara ett halvt. Ännu viktigare var kanske att kostnaden för att resa sjönk dramatiskt och gjorderesande möjligt för flertalet.

I programmet besöks det Brittiska Järnvägsmuséet i York där det finns en kopia av Richard Trevithicks lok från 1804 och Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle som berättar om vårt lands järnvägshistoria.

Redaktör för Vetandets Värld är Mats Carlsson Lénárt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".