Antidepressiva mediciner är storsäljare.(Foto:PrB)

Marknadsföringen av Cipralex kritiseras

Vetenskapsradion fortsätter granskningen av Cipralex, som är det antidepressiva läkemedel som läkemedelsföretaget Lundbeck lanserade då patentet för storsäljaren Cipramil gick ut 2002. Marknadsföringen av Cipralex har kritiserats sex gånger av läkemedelsindustrins egna kontrollorgan och nu startar Läkemedelsverket en granskning av uppgifter om Cipralex på Lundbecks hemsida.

På Lundbecks hemsida kan man läsa att Cipralex på vissa punkter överträffar sin föregångare Cipramil, men enligt tidigare utlåtanden från Läkemedelsverket är det inte bevisat att det nya läkemedlet är bättre än föregångaren och dess generika - alltså lågpriskopiorna som Apoteket kan erbjuda istället för originalmedicinen. Efter Vetenskapsradions påpekande startar nu Läkemedelsverket en utredning för att se om läkemedelsföretaget Lundbeck kan styrka uppgifterna om Cipralex. 

– Det är lite oväntat bra resultat, säger  Björn Beerman som är enhetschef på Läkemedelsverket. Han menar att det inte är den bild man har av Cipralex som återges i marknadsföringen. Där förekommer flera uppgifter om Cipralex fördelar jämfört med föregångaren Cipramil och dess lågpriskopior. En av uppgifterna som nu ska granskas är att 75 % av de som behandlas med Cipralex blir helt återställda. Något som Läkemedelsverket anser ställer sig frågande till.

Det man brukar se i kliniska studier är att man blir ordentligt förbättrad i mellan 60-80% av fallen, men inte helt återställda, säger Björn Beerman, det är en förvånansvärt hög siffra som gör att man blir fundersam.

Läkemedelsföretaget Lundbeck som står bakom den kritiserade marknadsföringen vill inte kommentera granskningen, men säger till Vetenskapradion att man kommer att kunna styrka de uppgifter som förekommer på hemsidan. Läkemedelsverkets granskning kommer sedan i sin tur att ta några veckor

Det här är inte första gången som marknadsföringen av Cipralex satts under luppen. Läkemedelsindustrins egna granskningsorgan har vid sex tillfällen ansett att Lundbeck brutit mot god sed när det gäller läkemedelsannonser och inforamtionsträffar kring Cipralex. Vid alla dessa tillfällen har företaget fått betala en bot på 30-60 000 kronor för övertrampen. Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman Göran Wennersten tycker inte att det här är nåt anmärkningsvärt.

– Det är inte ovanligt att det är så, beroende på att det är olika åtgärder som har varit påtalade, säger Göran Wennersten. Han menar att regelverket är så omfattande att det är lätt att göra överttramp och att det mest beror på att marknadsföringspersonalen är dåligt utbildad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".