Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Näsvis marknadsföring

Publicerat torsdag 8 april 2004 kl 10.26
(Foto: Pressens Bild)

Japanska ingenjörer har utvecklat en doftkanon. En liten behållare som skulle kunna skjuta iväg strålar av luft med en förutbestämd doft.

Dofter verkar vara en framtida satsning i reklam- och marknadsföringsvärlden. Redan idag finns teknik för att överföra visa dofter via Internet och japanska ingenjörer har nu utvecklat en doftkanon.

En liten behållare som kan rikta in sig mot potentiella kunder i en butik eller ute på gatan och skjuta iväg en stråle av luft med en förutbestämd doft.

Kanonen, som uppmärksammats i tidningen New Scientist, skulle t. ex. kunna användas för att sprida angenäma dofter som får kunder att stanna längre i butiken, eller inspirera de att köpa en viss väldoftande vara.

Tack vare en speciell målsökande kamera skulle doftkanonen enligt tillverkaren vara så precis att den på flera meters avstånd skulle kunna välja ut en viss kund ur en folkmassa och skicka iväg en förförisk doftstråle till bara just den personens näsa.

Det kan man kalla riktad marknadsföring!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".