Prov och minnesregler gör att du lär dig bättre

Att ha prov på sånt man har studerat fungerar inte bara som en kontroll på vad du har lärt sig – ny forskning visar att det faktiskt också gör att du lär dig bättre. Om du också använder dig av minnesregler, så blir resultatet ännu bättre.

Forskarna bakom den nya studien lät över 100 amerikanska studenter plugga in 48 glosor på swahili. Hälften av studenterna fick sedan halvvägs genom studieprocessen göra ett övningsprov, medan den andra hälften fortsatte studera. När så kunskaperna testades igen en vecka senare, presterade de som fått göra ett övningsprov betydligt bättre.

I samma experiment testade forskarna också hur så kallade mentala ledtrådar påverkade inlärningsförmågan. Studenterna fick komma på ett ord som fungerade som en association mellan glosorna – till exempel kunde man tänka på vinge för att komma ihåg att moln heter wingu på swahili. Och även de mentala ledtrådarna visade sig bidra till betydligt bättre resultat vid slutprovet.

Referens:
Pyc et al, "Why Testing Improves Memory: Mediator Effectiveness Hypothesis," Science 15 October 2010. Doi: 10.1126/science.1191465.

Vetenskapsradion
peter.alestig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista