Lax har lågt GI-värde och är därför helt ok att äta om du vill hålla vikten enligt ny studie. Foto: Elaine Thompson

GI-kost håller dig smal bäst

GI bäst för att hålla vikten
1:45 min

Mycket protein och lite snabba kolhydrater, med andra ord en variant på så kallad GI-kost, är bäst om man vill undvika att gå upp i vikt. Det visar den hittills största studien i sitt slag där människor över hela Europa deltagit.

– I den här studien så har vi visat att det är med en kost som har ett lågt GI och ett högt proteininnehåll som det går bäst för deltagarna, säger den svenska dietisten och fetmaforskaren Anna Karin Lindroos, som har varit med och gjort studien.

GI eller glykemiskt index har under en tid sagts kunna påverka vår vikt. Det är ett mått på hur snabbt kolhydraterna i maten höjer blodsockret, alltså hur snabbt energin i maten frigörs ut i kroppen. Lågt GI-värde har till exempel grovt bröd med hela kärnor av spannmål, medan bröd på finmalet mjöl har högre GI.

I studien ingick drygt 700 överviktiga personer i åtta europeiska länder. De fick börja med att minska sin vikt ordentligt (cirka 11 kg i medelvärde) med hjälp av ett bantningspulver och sedan delades de in i fem grupper som fick olika varianter på nyttig kost. Därefter var frågan hur det gick för dem att hålla sin nya lägre vikt under ett halvår.

Sämst gick det för dem som åt en diet med lite protein och högt GI. De ökade i snitt sin vikt med 1,7 kilo. Bäst gick det alltså för dem som åt tvärtom, de som fick mycket protein i form av magert kött, kyckling eller fisk och mindre kolhydrater som dessutom var långsamverkande. De ökade inte alls i vikt.

Några vegetariska alternativ med till exempel baljväxter fanns inte med i studien eftersom fibrerna i baljväxterna gör dem svåra att jämföra med andra proteinkällor säger Anna-Karin Lindroos. Det går bra att äta vegetariskt med lågt GI säger hon, men däremot är det svårt komma upp i riktigt hög proteinnivå.

Kanske är det allra viktigaste att man hittar en diet som man kan hålla sig till utan att fuska, för så stor var inte skillnaden mellan de olika kostalternativen i studien, menar Anna Karin Lindroos. Och det kan nog gälla särskilt på längre sikt. Lindroos fortsätter:

– Man ska komma ihåg att detta är en ganska kort studie på sex månader. Och vi vet från andra studier att det är jättesvårt att gå ner i vikt, men ännu svårare att behålla vikten efter att man gått ner. Efter några år så brukar nästan alla krypa tillbaka till sin ursprungsvikt oavsett vilken kost de går på.

Hur man ska motverka det har dietisten och fetmaforskaren Anna Karin Lindroos dessvärre inget svar på.

I forskningsprojektet som kallas Diogenes deltog forskare i Bulgarien, Danmark, Grekland, Nederländerna, Portugal, Tyskland, Spanien och Storbritannien. Anna Karin Lindroos var under studiens genomförande aktiv vid brittiska Medical Research Council i Cambridge.

Referens:
Larsen, TM, et al. Diets with High or Low Protein Content and Glycemic Index for Weight-Loss Maintenance. N Engl J Med 2010; 363:2102-2113.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".