Modell av första ångloket (Foto: PrB)

Första ångloket lever igen

Sveriges första ånglok har återuppstått.
På torsdagen var det premiärtur med fullt tryck i ångpannan.

En ångpanna på fyra hjul klädd i ek och med glänsande mässingspann tuffar fram på en gammal bangård i Eskilstuna. Sotflagor far upp ur den långa smala skorstenen. De första ångloken saknade hytt, så lokföraren får stå på en liten perrong baktill och slänga in ved i pannan.

Nu är den äntligen färdig: repliken av sveriges första ånglok, som gick under det passande namnet Förstlingen. Inget läckage i pannan, cylinder och kolvstång fungerar som de ska. Loket går bara bättre och bättre ju mer man kör, intygar det ihärdiga gänget av pensionerade mekaniker som jobbar idéellt med projektet.

Inga originaldelar

Originalet byggdes i Eskilstuna av Manktells mekaniska verkstad 1853. Det tjänstgjorde i Bergslagen ett tag, men blev snart omodernt och skrotades. Att rekonstruera det krävde mycket tankearbete, speciellt med tanke på att det inte finns några ordentliga ritningar kvar. Det enda som fanns var en dålig kopia på en sammanstyrningsritning, och en modell i skala 1 till 10.

– Ja man får ju gissa en del. Men vi har konsekvent inte tagit någonting av originaldelarna som finns kvar, allting är nybyggt och precis likadant som de orginaldelar som finns bevarade, säger eskilstunaingenjören Bengt Ohlin.

Allmänheten kommer att kunna beskåda Förstlingen bland annat på Järnvägsmuséet i Gävle i höst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".