Motion mot depression

Träning och motion stärker kvinnors självförtroende och uppfattning om sig själva, det visar en helt färsk avhandling i psykologi vid Stockholms universitet. Bland unga kvinnor som ofta uppger sig ha en negativ självbild och kroppsuppfattning är motionens påverkan tydlig, rapporterar Vetenskapsradions program Kropp&Själ.

I den grupp kvinnor som i studien fick idrotta två gånger i veckan under ett halvår, förbättrades självkänslan markant gentemot kontrollgruppen, även på andra områden än de rent kroppsliga. Unga kvinnor rapporterar ofta sämre självkänsla, mer negativ kroppsuppfattning och högre nivåer av depression och ätstörningar än befolkningen i övrigt.

Enligt forskaren Magnus Lindwall på idrottshögskolan i Stockholm som gjort studien, har motion och träning i många fall lika bra behandlingsresultat som mediciner och terapi vid denna typ av problem.

Fakta:

I studien fick 160 unga kvinnor och män (21-23 år) fylla i en enkät om sin självbild, och bland kvinnorna var resultat klart mer negativt.

Ca 30 unga tjejer (14-18 år) fick sedan under sex månader idrotta två gånger i veckan utifrån eget val av träningsform.

I jämförelse med kontrollgruppen var förbättringen av den egna kroppsuppfattningen stor.

Disputationen ägde rum förra fredagen vid Stockholms universitet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".