Motor med variabel kompression

För fyra år sen presenterade SAAB en bilmotor där man kunde ändra kompressionen inuti cylindrarna, men sen har det varit tyst om den här motorn med variabel kompression. Nu har den istället dykt upp ute på de tekniska högskolorna och nyligen bestämde sig Energimyndigheten för att ge forskare vid Linköpings universitet 1,6 miljoner kronor för att dom ska kunna utveckla motorn vidare.

Topplocket rör sig nästan en decimeter i sidled när forskningsingenjören Martin Gunnarson höjer och sänker kompressionen. Och bilmotorn med variabel kompression var en riktig pangnyhet när SAAB presenterade den på bilsalongen i Geneve för lite drygt fyra år sen. Här hade man en liten 5-cylindrig motor på 1,6 liter som kunde gå riktigt, riktigt snålt, men trampade man på gasen så kunde den ändå lämna en bra bit över tvåhundra hästkrafter.

Det här tricket hade man lyckats med genom att dela motorn på mitten och sätta ett gångjärn på ena sidan så att man kunde luta övre delen av motorn åt sidan så att kolvarna inte nådde lika långt upp i cylindrarna. Då sänks kompressionen och man kan plocka ut mycket effekt ur motorn utan att den skadas. Lutar man sedan tillbaka den övre delen så höjs kompressionen och man kan utnyttja bränslet bättre vid lugn körning.

Men amerikanska General Motors som äger SAAB tyckte motorn var för lite för dyr och komplicerad så nu har de tekniska högskolorna i Linköping, Stockholm och Lund fått ta över motorn för att forska vidare på den.

På avdelningen för fordonssystem vid Linköpings universitet tänker forskarna använda de 1,6 miljoner kronor som de fått från Energimyndigheten till att utveckla en miljövänlig motor som kan gå på många olika sorters bränslen. Då har man stor nytta av att kunna ändra kompressionen berättar projektledaren Lars Eriksson.

– De vi letar efter är de styrstrategier som har den lägsta möjliga bränsleförbrukningen i varje läge, oberoende av bränsle och omgivande parametrar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".