Instrumentpaneler i flygplan är felkonstruerade

Forskare vid Cambridge-universitetet i England hävdar att flygplanens instrumentpaneler inte är anpassade efter hjärnans förmåga att uppfatta informetion.

Hur kommer det sig att en nykter bilförare kör rätt in i en stillastående polisbil mitt på ljusa dagen? Ögonen ser bilen, men föraren reagerar inte. Och samma problem finns med de färgglada, multifunktionsdisplayerna i moderna flygplan, enligt de brittiska forskarna.

En sån display sitter mitt i pilotens blickfång och visar instrumentdata samlad i en enkel och stram layout, som visserligen är estetiskt tilltalande och verkar klar och tydlig, men stimulerar den hjärnan på rätt sätt?

Den mänskliga hjärnan kan samla in oerhört stora mängder synintryck och sen sker en sortering som gör att det bara är en bråkdel av det vi ser som når medvetandet. Men informationen kan ta flera vägar.

Den parvocellulära strömmen som är ett stillbildsseende som gör att vi kan se former och färger och känna igen saker. Sen finns den magnocellulära strömmen som är ett rörelse seende och som hjälper oss att uppfatta rummet omkring oss, avstånd och gör att vi kan fånga en boll som kommer flygande.

Greg Davis och hans forskarlag vid Cambridge-universitetet menar att man tänkt fel när man utvecklat dagens instrumentdisplayer, eftersom de bara stimulerar stillbildsseendet och inte det mycket reaktionssnabbare rörelseseendet.

Och hur skulle då en sån instrumentpanel se ut som stimulerar både det parvocellulära och magnocellulära seendet? Jo, de försök som forskarna ufört visar att istället för en enda färgrik multifunktionsdisplay skulle flera blinkande, enfärgade displayer göra att piloten uppfattade mer av informationen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".