Obemannade fraktflygplan snar verklighet

Att flyga stora flygplan mellan olika destinationer helt utan mänsklig inblandning kan snart bli verklighet, menar experter på SAAB som i somras genomförde lyckade försök med obemannade UAV-flyg. Tekniken finns, men är den säker och kan allmänheten och lagen acceptera den?

I somras lyckades tekniker på SAAB få ett obemannat UAV, ett så kallat ”Unmanned Aerial Vehicle” - att starta och landa helt på egen hand. Flygplanets dator skötte allting och ingen människa var iblandad i styrningen.

Redan idag har UAV:er i undantagstillstånd använts för enklare övervakningsuppdrag - bland annat i krigssituationer. Nästa steg blir nu att få de här obemannade flygen att fungera även i civila sammanhang. Att de ska kunna upptäcka och undvika andra föremål som finns i luften.

Etiska och juridiska hinder
– Tanken är att UAV:er ska kunna dela luftrummet även med den civila flygtrafiken, säger Hans Berglund som jobbar med UAV:er på SAAB. Men då börjar det också uppstå frågor om etik och kanske framförallt juridik.

Den största utmaningen, menar Hans berglund, är att få de här farkosterna godkända av de myndigheter som avgör vilka flygplan som får flyga omkring i luftrummet.<

– Vi vet ju att tekniken fungerar, nu måste vi också bygga upp ett förtroende hos allmänheten för att den här tekniken är säker.

Nytt regelverk på gång
Flygindustrin i Europa och USA håller nu på att ta fram ett regelverk som ska få myndigheterna att godkänna UAV:er i civil trafik. Lyckas det tror förespråkarna att UAV:erna till exempel kunna användas för att övervaka gränser, spana efter försvunna människor eller ge en överblick vid stora skogsbränder.

Men det finns också kommersiella intressenter som är sugna på obemannade flygplan, berättar Björn Kullberg som också arbetar på SAAB.

– Nästa bransch att haka på är transportflyget där man sett möjligheten att med hjälp av den här tekniken kunna packa flygtrafiken tätare - alltså få plats med ännu fler flygplan i luftrummet. Det här är ett markandsekonomiskt framtidskrav från branschen, menar Björn Kull, och för att nå det på ett säkert sätt behövs UAV-tekniken, menar han.

Alla inte överens
Enligt statistik från svenska Luftfartsinspektionen så var den mänskliga faktorn en bidragande faktor bakom 84 procent av alla flygkrascher med dödlig utgång som skett i världen de senaste 20 åren (1980-1998).
Om flygningar med obemannade flygplan skulle kunna minska antalet dödsolyckor i luften är dock inte alla experter ense om.