Löparskor som minskar skaderisken var ett av de tvivelaktiga påståendena. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Sportprodukter marknadsförs med dålig vetenskap

Flera idrottsartiklar marknadsförs med felaktiga vetenskapliga påståenden. Det hävdar forskare från Oxford efter att ha gått igenom över tusen reklamannonser där tillverkarna hävdar att just deras produkt ska leda till bättre idrottsliga resultat.

Ett slående resultat i undersökningen är att trots att där fanns referenser till 143 vetenskapliga studier så var det enbart tre av dessa som bedömdes hålla tillräckligt hög kvalitet.

Bland annat finns det bland de vetenskapliga studierna som tillverkarna hänvisar till otillräckligt vetenskapligt stöd för att sportdryck höjer prestationsförmågan, att löparskor minskar skaderisken och att kosttillskott ökar återhämtningen efter träning.

Referens: Heneghan, C., The evidence underpinning sports performance products: a systematic assessment, BMJ Open 2012;2:e001702. Doi:10.1136/ bmjopen-2012-001702

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista