Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Ensam doft ökar försäljning

Enkla dofter i en butik ökar köplusten hos kunderna, jämfört med om det finns många olika dofter, enligt en studie som gjorts i Schweiz.

Det har gjorts många tidigare studier som visat att vår köplust påverkas av dofter i affärer, men enligt studien gäller det att för butikerna att inte blanda flera dofter. Forskarna tror att ett komplext luktintryck stör hjärnan mer än ett enkelt och då motverkar sitt syfte.

I försöket studerades köplusten i en butik under en period när en, två eller ingen doft spreds. Och där en enstaka doft, i det här fallet av apelsin, användes, ökade försäljningen med 20 procent.

Referens: Spangenberg et al. Journal of Retailing 88:4 2012.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".