1 av 2
Ovan verklighetens Kibera i Kenya, under Minecraft-versionen. Klicka för stor bild
2 av 2
Doc. Robin Teigland Handelshögskolan Stockholm. Foto: privat

Dataspel används för stadsplanering i slummen

"Ett sätt att kommunicera med ungdomar på ungdomars vis"
2:14 min

Ett unikt projekt där ett dataspel står i centrum ska bidra till att förbättra levnadsförhållandena för invånarna i ett av Afrikas största slumområden. Tanken är att ungdomar i slumområdet ska få tillgång till bärbara datorer och med hjälp av dataspelet Minecraft kunna vara med att utforma sin egen livsmiljö. Idén och konceptet har använts i svenska förorter och drivs av Svensk byggtjänst i samarbete med den svenska speltillverkaren Mojang.

Nu har även FN:s avdelning för stadsutveckling, UN-Habitat tänt på idén och meningen är att ungdomar i slumområdet Kibera i Kenyas huvudstad Nairobi snart ska få tillgång till dataprogrammet.

- Det är utmärkt om vi kan få använda ett dataspel för att förbättra miljön och levnadsförhållandena här, jag är exalterad. Det säger Felix Odour, en av de boende i slumområdet Kibera i Nairobi som är engagerad i det samarbete som satts igång mellan FN och Nairobi kommun.

Utmaningarna är enorma i denna flera kvadratkilometer stora kåkstad där många hundra tusen människor bor i plåtskjul och där bristen på toaletter och fungerande infrastruktur är stor. Kriminalitet är också vanligt i området.  Majoriteten av de boende är ungdomar och det har hitintills varit svårt att få dem med sig i den förändringsprocess som Nairobi kommun och FN:s organisation UN-Habitat vill genomföra. För att motivera ungdomarna ska nu alltså en spelplattform från dataspelet Minecraft användas. 

Forskaren Robin Teigland vid Handelshögskolan i Stockholm studerar  tredimensionella dataspel och hur de används världen runt. Hon är positivt överraskad över att ett en spelplattform nu skall användas på det här sättet i den här delen av världen.

- Äntligen, jag är väldigt glad att se att här finns det en möjlighet att engagera ungdomar, och det kan vara äldre också, för plötsligt har du en plattform där du kan få ihop folk med olika bakgrund som kan jobba tillsammans med nånting. 

Tanken är att området, så som den ser ut idag, visas upp tredimonsionellt på en dataskärm. Man kan sen förflytta sig i miljön och utforma den som man vill genom att tillexempel sätta dit vattenkranar, träd eller parkbänkar för att få den mer attraktiv. Ungdomarna ska alltså bli en del i att utforma sin egen stadsdel för att få den hållbar på sikt. Tidigare försök när kommuntjänstemän kommit med ritningar och högvis med papper har inte slagit väl ut. Tomas Melin på FN i Nairobi menar att det här är ett sätt att prata med ungdomar på ungdomars sätt.

Men hur troligt är det att förändringarna som ungdomarna vill se verkligen blir av? 

- Om det bara blir ett dataspel, då har du faktiskt utvecklat ett verktyg där kommunen kan prata med sin befolkning på ett sätt som befolkningen förstår, det är ju fulltsändigt briljant. Det är ju så många städer i världen som skulle behöva det, säger Tomas Melin på UN-Habitat i Nairobi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".